Thursday, November 24, 2011

~ Ayam Mentega / Golden Butter Chicken Versi 1 & 2...

Sheery Dream Cakes | 5:30 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Hari ini Diana ingin kongsikan resipi Ayam Mentega / Golden Butter Chicken versi 1 & 2.. 1 entri 2 resipi.. Tetapi resipi pilihan keluarga adalah VERSI 1… Ianya terpulang kepada selera masing-masing ya.. Jika suka versi 1 boleh cuba resipinya.. Kalau teringin hendak mencuba versi 2 boleh rujuk resipinya di bawah ya.. 

Sebenarnya resipi ini pernah Diana kongsikannya di SBK dulu.. Cuma dulu Diana menggunakan udang.. Kali ini Diana kongsikan resipi yang menggunakan ayam pula. Jom kita selongkar resipinya.. 


~ AYAM MENTEGA / GOLDEN BUTTER CHICKEN VERSI 1... 

Bahan-Bahan
  • 4 keping paha ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong menjadi 16 ketulan kecil
  • 180 gm mentega
  • 5 tangkai daun kari
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 5 - 8 biji cili padi _ tambah atau kurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 1 biji kuning telur _ dipukul ringan
  • 1 tin susu cair
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A ( secukup rasa )
  • Perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu

Bahan-Bahan B
  • 70 gm tepung jagung
  • 70 gm tepung ubi kayu
  • 70 gm tepung beras
  • 2 biji telur
  • 1-2 tbsp air atau secukup kegunaan ( jika perlu ) 

::  Gambar A  ::

Cara-Cara
  1. Campurkan ayam, gula dan garam. Gaul rata.
  2. Kemudian masukkan telur dan gaul sebati.
  3. Masukkan tepung jagung, tepung beras dan tepung ubi kayu. Gaul hingga rata. Jika perlu, tambahkan sedikit air untuk mendapatkan adunan tepung seperti Gambar A.
  4. Perap ayam selama 5- 10 minit.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga ayam masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  6. Di dalam periuk / kuali yang lain, panaskan mentega dan masukkan bawang putih dan cili padi . Tumis sehingga terbit aromanya.
  7. Kemudian masukkan daun kari dan tumis lagi sehingga sedikit garing.
  8. Setelah itu masukkan kuning telur dan gaul cepat-cepat sehingga telur garing.
  9. Masukkan susu cair dan bahan A. Sesuaikan rasa.
  10. Masukkan ayam goreng dan gaul rata. Biarkan ianya mendidih seketika.
  11. Tutupkan api dan hidang.




* * * * * * * * * * * * * *

~ AYAM MENTEGA / GOLDEN BUTTER CHICKEN VERSI 2… 



Sebenarnya resipi ini pernah Diana kongsikannya di sini dulu.. Cuma dulu Diana menggunakan udang ( klik di sini ).. Kali ini Diana kongsikan resipi yang menggunakan ayam pula. Jom kita selongkar resipinya.. 

Bahan-Bahan
  • 250 gm dada ayam _ potong kecil
  • 2 tangkai daun kari _ dicincang
  • 2 biji cili padi _ potong 2
  • 50 gm mentega
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • Tepung jagung secukup kegunaan
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A 
  • 1/2 tsp serbuk lada hitam
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp gula
  • 1 1/2 tbsp tepung kastard
  • 1 biji telur bersaiz kecil
  • Garam secukup rasa

Bahan-bahan B
  • 1 cawan susu cair
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 1 biji telur bersaiz kecil
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. Gaul ayam bersama bahan-bahan A dan perap selama 30 minit.
  2. Saluti ayam bersama tepung jagung dan goreng ayam hingga masak keperangan. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan mentega dan tumis bawang putih serta bawang merah sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan daun kari dan cili padi. Tumis lagi hingga terbit aromanya.
  5. Masukkan bahan-bahan B dan kacau rata. Setelah sedikit pekat bolehlah dimasukkan ayam goreng tadi.
  6. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  7. Tutupkan api dan hidang.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, November 21, 2011

~ Kek Batik Lembik?...

Sheery Dream Cakes | 9:26 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. Apa khabar hari nie? Doa dan harapan Diana semoga semuanya sihat sejahtera..

Sebenarnya memang dah banyak kali dah Diana kongsikan resipi nie walaupun ada sedikit olahan dalam setiap resipi tu kan.. 

Kali nie pun Diana ada buat sedikit olahan pada resipi nie.. Nak tau apa pula yang telah diolah dalam resipi nie? Jom semak resipinya.. Ooo ya.. Sebelum tu.. Diana nak jawab pertanyaan beberapa orang kat fb yer berkaitan dengan Kek Batik nie.. Diharap dapat membantu.. Apa-apa pun.. nanti boleh inbox Diana kat fb tau sekiranya masih ada soalan ya.. Jangan segan-segan tau.. Diana akan membantu mana yang termampu.. ;)

Hampir semua soalan yang ditujukan berkaitan Kek Batik nie " Sampai bila ker nak masak adunan kek tu dan kenapa bila dah d potong masih lembik walaupun dah simpan semalaman dalam peti sejuk? ".. Baik la.. Cuba perhatikan betul-betul gambar di bawah..


Gambar 1 → Nie adunan yang baru jer mula dimasak.. Perhatikan warna adunan agak pucat dan cair kan.. 

Gambar 2 → Kat sini la punca segala kesilapan kenapa kek batik yang dibuat tu masih lembik walaupun sudah bermalam di dalam peti sejuk.. Ramai yang bubuh biskut tu atau melapis adunan kek nie bersama biskut semasa adunan kek nie macam nie.. Sebenarnya silap tu.. Apabila tengok adunan nie ianya masih lagi berwarna sedikit pucat dan lembik kan.. Seharusnya kita terus memasak adunan kek nie sehingga ianya bebetul pekat dan berketul seperti gambar no 3. 

Gambar 3 → Sekarang cuba perhatikan dan bezakan ketiga-tiga gambar di atas.. Perbezaan warnanya amat ketara sekali antara satu sama lain kan.. begitu juga kepekatannya.. Masa yang sesuai untuk melapis adunan kek nie dengan biskut atau bubuh biskut tu dalam adunan kek tu ialah ketika ianya betul-betul pekat, berwarna coklat kehitaman dan berketul seperti gambar no 3 tu..

Begitu la sedikit penerangan berkaitan masalah yang sering terjadi semasa membuat Kek Batik nie.. Diharap ianya dapat membantu ya.. ;) Sekarang kita tengok pula cara Diana melapis Kek Batik nie.. Cara Diana susun biskut tu ya..



Mula-mula ratakan sedikit aduan kek dan susun biskut d atas permukaan kek.. Kemudian lapis lagi dengan adunan kek dan ratakan.. Susun biskut dan seterusnya lapis dengan adunan kek lagi.. Buat begini hingga adunan habis.. Pastikan lapisan terakhir tu merupakan adunan kek dan jika suka boleh la ditaburkan dengan choc rice..

Sekarang tiba masanya kita semak pula resipi olahan menggunakan Nestle nesvita 3 in 1 nutritious cereal drink dan sedikit serbuk koko.

::  Nestle nesvita 3 in 1 nutritious cereal drink  :: 


Bahan-Bahan
  • 6 biji telur
  • 250 gm mentega
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula _ ( kurangkan sebab menggunakan 3 in 1 cereal )
  • 1 1/2 cawan milo
  • 4 bungkus ( 1 cawan ) Nestle nesvita original 3 in 1 nutritious cereal drink 
  • 4 sudu makan serbuk koko
  • 1 tin kecil susu pekat  susu krimer manis cap junjung ( 388 gm )
  • Biskut marie secukup kegunaan
  • Choc Rice secukupnya

Cara-Cara
  1. Pukul gula bersama mentega hingga kembang.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, milo, serbuk koko dan nesvita. Pukul adunan hingga sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali sehingga adunan pekat.
  6. Tutupkan api dan masukkan biskut marie dan gaul perlahan.
  7. Masukkan adunan kek tadi ke dalam loyang yang telah d lapis dengan aluminium foil dan tekan kek sehingga rata dan padat.
  8. Taburkan choc rice di atas kek.
  9. Simpan di dalam peti ais sebelum di potong. Lebih elok jika dibiarkan semalaman di dalam peti sejuk.
  10. ** Cara lain untuk melapis kek ~ Sediakan loyang yang telah dilapis dengan aluminium foil dan letakkan sedikit adunan kek tadi. Ratakan.
  11. Kemudian susun biskut marie di atasnya. Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  12. Taburkan atasnya dengan choc rice. Simpan di dalam peti ais sebelum di potong.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, November 6, 2011

~ COFFEE STREUSEL BARS...

Sheery Dream Cakes | 3:16 PM | Be the first to comment!



Assalamualaikum dan Salam Aidiladha... 

Hari ni Diana hanya duduk di rumah sahaja.. Mama, abah dan adik Diana sambut raya Aidiladha di Kota Kinabalu di rumah aunty Diana... Rasa sunyi sesangat hari ni... Hanya habiskan masa bersembang sambil tengok TV dengan daughter... :). Sampaikan TV yang tengok Diana.. Hahaa.. Aduuh!!! Kebosanan sesangat la tu kan..

Baik la.. Beralih kita kepada cookies ini.. Menurut Chef Agnes, Cookies ni dikategorikan dalam kelas A... Rasanya memang sedaaaap!! Untuk membuat cookies ni tak ada la susah sangat.. Senang sahaja sebenarnya nak buat..  Apa kata kita semak resipinya... :).. Resipi sekali lagi dari Agnes Chang _ I Can Bake.. Terima kasih buat Chef Agnes Chang di atas resipi yang sedap ni.. Izinkan Diana kongsikannya kat sini pula ya.. Terima kasih ..

:: Untuk lapisan bawah cookies ni adunannya hendak la dicucuk dengan garpu dan dibakar di dalam oven selama 20 - 25 minit pada suhu 190°C atau sehingga kekuningan. ::


::  Kemudian dilapis pula dengan lapisan kedua ( susu pekat, mentega, golden syrup, instant coffee dan coffee paste yang telah dimasak )  ::

::   Setelah itu boleh la dilapis dengan lapisan ke tiga ( mentega, gula kastor, tepung gandum dan walnut cincang).  Masukkan ke dalam oven dan bakar lagi selama 15 - 20 minit... Siap!  ::


:: Gambar ni tanpa diedit tone nya.. Inilah rupa sebenar cookies ni  ::


:: Resipi Oleh ~ Agnes Chang _ I Can Bake ( TQ )

Bahan-Bahan Lapisan Bawah
  • 250 gm mentega
  • 120 gm gula kastor
  • 1 biji telur ( bersaiz kecil )
  • 1 tsp esen vanilla
  • 450 gm tepung gandum _ diayak
Cara-Cara Untuk Lapisan Bawah
  1. Pukul mentega bersama gula kastor sehingga ringan dan gebu.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Pukul sebati.
  3. Masukkan tepung dan gaul hingga sebati.
  4. Masukkan adunan ke dalam loyang bersaiz 30 cm /12 inci yang telah disapu dengan sedikit mentega dan  ditabur dengan sedikit tepung.
  5. Tekan adunan dengan padat dan cucuk dengan garpu.
  6. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190°C selama 20 - 25 minit atau sehingga keperangan.
  7. Angkat. 


Bahan-Bahan Lapisan Tengah
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 60 gm mentega
  • 4 tbsp golden syrup
  • 1 tbsp instant coffee _ ( Diana guna Nescafe )
  • 1/2 tsp coffee paste _ ( Diana tidak bubuh )
Cara-Cara Untuk Lapisan Tengah 
  1. Sementara menunggu lapisan bawah masak, bolehlah kita menyediakan lapisan seterusnya.
  2. Masukkan kesemua bahan lapisan tengah ke dalam periuk. Masak sehingga pekat d iatas api sederhana. 
  3. Angkat dan tuang di atas lapisan bawah yang telah di bakar tadi. 
  4. Ratakan dan ketepikan.



Bahan-Bahan Lapisan Atas
  • 120 gm mentega
  • 60 gm gula kastor
  • 240 gm tepung gandum _ diayak
  • 100 gm walnut _ dicincang
Cara-Cara Untuk Lapisan Atas
  1. Pukul mentega bersama gula kastor sehingga sebati.
  2. Masukkan tepung dan walnut cincang. Gaul hingga sebati.
  3. Taburkan di atas lapisan tengah tadi dan bakar selama 15 - 20 minit atau sehingga keperangan.
  4. Angkat dan potong semasa ianya masih suam panas.
  5. Simpan di daqlam balang setelah ianya sejuk sepenuhnya.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>