Wednesday, November 30, 2011

~ Ayam Masak Kuzi...

Diana @ Melley Mey | 8:22 PM | 15 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. Apa khabar hari nie? Moga semuanya sentiasa sihat sejahtera hendaknya... Ermm.. Hari nie memang terasa penat sesangat.. Rasa sakit seluruh badan.. Huhuu... Kalau baring nie memang best nie kan kan kaan.. Hehehee... ^_^.. Tapi tak per.. Online jap dulu.. ;)..



Mulanya tadi tak dapat nak masuk kat dapur Akak Yatie untuk cnp resipi Ayam Masak Kuzi nie.. Akhirnya sekarang dah dapat dah.. Alhamdulillah.. Resipi Ayam Masak Kuzi nie Diana ambil dari dapur Akak Yatie.. Mudah sangat nak memasaknya.. Masuk jer semua bahan tu.. Menurut Akak yatie.. Kalau nak tumis perencah tu pun boleh juga yer.. Ayam Masak Kuzi nie memang sedaaaap sesangat tau... Hubby dan anak² Diana bukan main berselera lagi dia makan ayam nie tadi... Memang Sedaaap!! Terima Kasih Akak Yatie Cayang.. Cuma Diana kurangkan sedikit cili kering tu sebab anak² Diana kurang sikit pedas nie kecuali Irfan.. :) dan terpaksa ler Diana tambahkan sedikit sukatan tomato puri tu.. Boleh yer akak.. Halal yer.. Juga izinkan Diana kongsikannya kat sini pula yer akak... Muahsss..  


:: Resipi Oleh ~ Akak Yatie @ Sinar Kehidupanku ( TQ )

Bahan A
1 ekor ayam - di potong 12, cuci dan toskan _ ( Diana guna 4 keping peha ayam )
3 ulas bawang putih tumbuk dan sedikit kunyit untuk goreng ayam
3 sudu besar minyak sapi
1 cawan susu cair 
1 cawan kismis hitam
1 1/2 cawan bawang goreng
1/2 cawan badam cincang
3 sudu makan tomato puri
Garam dan gula secukup rasa
Minyak secukupnya untuk goreng ayam


Bahan Kisar
20 tangkai cili kering/ 1 cawan cili kisar _ ( Diana kurangkan sedikit )
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras


Bahan B ( Rempah Kuzi )
2 sudu makan ketumbar*
1 sudu makan jintan manis*
1 sudu makan jintan putih* (* di sangai dan kisar kering )
1 sudu makan serbuk lada hitam
1 btng kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
5 tangkai bunga cengkih


Cara Memasak
  1. Bersihkan ayam. Gaulkan garam , kunyit dan bawang putih tumbuk. Goreng hingga kekuningan pada kedua-dua bahagian dan angkat.
  2. Masukkan ayam ke dalam periuk, masukkan semua bahan A , bahan kisar dan bahan B.
  3. Tutupkan periuk dan masak dengan api yang kecil. Masak hingga ayam empuk.
  4. Tambahkan garam dan gula secukup rasa. Boleh tambah buah tomato yg di belah 6.
  5. Sekiranya dah cukup rasa, tutup api dan hidangkan.
  6. Sedap di makan bersama nasi kegemaran.



Baca Selanjutnya / Read More...

Tuesday, November 29, 2011

~ Tang Yuen Permintaan Harijadi Yong...

Diana @ Melley Mey | 8:25 AM | | 23 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua.. Rindu rasanya kat semua orang.. Tapi apa kan daya.. Keadaan tak mengizinkan untuk Diana berkunjung ke blog akak².. abang².. adik² dan  kekawan semua... Huhuuu.. kesibukan yang melanda nie belum berakhir lagi.. Diana mohon maaf tau sebab banyak entri menarik anda semua yang Diana ketinggalan.. InsyaAllah hari nie akan Diana BW mana yang tersempat yer.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung ke dapur Diana yang sunyi sepi dari entri terbaru nie.. Sayang anda semua... Muahsss...


Tepat pukul 9:30 pm, hari khamis, 27 / 11 / 1997 bersamaan 26 Rejab 1418H.. Lahir ler putera pertama Diana ( anak kedua ).. Mohd Shafie.. Yong adalah panggilan dia kat rumah.. :). Dah besar dah anak mummy yer.. Tak rasa masa berlalu begitu cepat.. Dah 14 tahun dah anak mummy sayang nie yer.. Bila d kenangkan detik kelahiran dia.. Memang sesuatu detik yang amat Diana syukuri walaupun masa tu Diana rasa Diana ler orang yang malang d dalam wad ketika tu.. Ketika  terasa baby d dalam perut diana nie meronta hendak d lahirkan.. Malangnya jururawat yang bertugas masa tu tidak mengendahkan apa yang Diana beritahu.. Malah jururawat tu hanya menghalau Diana untuk pergi ke tandas kerana takut katil akan kotor.. :(. Masa tu semua yang berada 1 bilik dengan Diana hanya terdiam dan mengelengkan kepala..


Dengan keadaan terpaksa dalam menanggung kesakitan tu Diana kuatkan semangat untuk pergi ke tandas juga sebab terasa malu sesangat d tengking oleh jururawat tu.. Sebaik tiba jer d dalam tandas.. Memang tak dapat Diana kawal lagi kesakitan tu.. Memang masa tu baby Diana dah tak dapat lagi d tahan untuk lahir ke dunia.. Diana tengok banyak darah keluar mengalir dan masa tu ler Diana pegang dan sambut kepala baby Diana.. Sambil tangan sebelah Diana menekan lonceng kecemasan.. Masa tu ler baru semua orang kelam kabut.. memandangkan kepala baby diana hanya keluar separuh jer.. jururawat yang bertugas masa tu terus meminta Diana supaya menahan nafas.. Alhamdulillah semuanya d permudahkan.. Diana sempat d bawa d bilik pemeriksaan yang berdekatan jer.. Tak sempat untuk d bawa ke bilik bersalin pun.. baby Diana dah selamat d lahirkan.. :).

Masa tu ler jururawat yang menyambut kelahiran Yong bertanyakan Diana .. Kenapa tak beritahu yang dah nak bersalin.. Diana terangkan kesemuanya dan baru ler jururawat tu faham.. Sebenarnya masa Diana memberitahu yang Diana dah nak bersalin tu syif kerja kawan sekerja dia dah nak abis.. Apabila mendengar penjelasan jururawat tu.. Memang amat geram sebab masih ada juga yang mengetepikan soal keselamatan pesakit hanya kerana dah nak habis masa bekerja.. :(. Namun Diana amat bersyukur kerana jururawat yang menyambut kelahiran Yong tu teramat sangat ler baiknya.. Memang layanan baik dan memuaskan d berikan selepas Yong d lahirkan sehingga ler dah nak keluar wad masa tu.. Cuma setelah kejadian tu.. Diana fobia untuk d tahan kad wad hospital kerajaan.. :D. Sehingga kini Diana tak nak masuk wad kecuali Specialist Hospital kat Kota Kinabalu.. Hehhehee.. Kalau nak tau tu ler sebabnya kenapa Diana tak berani untuk pergi ke Hospital Kerajaan sekarang nie.. Itu ler kali terakhir Diana bersalin kat Hospital kerajaan.. Memang dah fobia sampai sekarang.. Tapii cerita tu dah lama berlalu .. Pasti sekarang dah jauh lebih baik kan... ;)


Oleh kerana Ahad lepas ( 27/11/2011 ) merupakan majlis perkahwinan cousin Diana.. Jadi sambutan biasa² sahaja untuk birthday Yong tahun nie kerana kami semua sibuk kat sana semasa siang hari tu.. Maaf tau sayang.. Terima kasih kerana memahami yer sayang.. Mummy, Papa, Er² n Irfan sayang sesangat kat Yong.. Moga d panjangkan umur.. D berikan kesihatan yang baik.. Keceriaan dan murah rezeki.. Moga membesar menjadi insan yang cemerlang dan menjadi anak yang soleh dunia dan akhirat.. .. sentiasa d rahmati dan d bawah lindungan Allah S.W.T.. Amin.. Muahssss... Yong meminta Tang Yuen ( Glutinous Rice Balls ) untuk harijadinya.. Kali nie Diana buat yang berinti kacang tanah.. Sememangnya anak² Diana suka sesangat makan Tang Yuen nie sejak mereka kecil lagi.. Dulu Diana pernah kongsikannya kat sini juga resipi Tang Yuen nie.. Nak tengok Versi Lepas ( hanya menggunakan tepung pulut sepenuhnya untuk adunan tepung tu ) klik kat    SINI yer.. Untuk resipi kali nie Diana nak kongsikan resipi adunan tepung tu yang d campurkan dengan sedikit tepung jagung.. Rasanya sama jer bagi Diana.. Tak der ler jauh sangat bezanya.. :). Apa kata kita tengok resipinya.. 

~ Tang Yuen ( Glutinous Rice Balls ) ...

Bhn²
4 cawan tepung pulut
10 tbsp tepung jagung
2 ( - + ) cawan air _ ( nie anggaran jer yer.. bubuh sikit² tau )
Pewarna merah, kuning atau pewarna kesukaan masing² 

Bhn² A
4 inci halia _ d hiris kasar
4 helai daun pandan _ d siat dan d simpul
Air secukup kegunaan
Sedikit garam
Gula secukup rasa

Bhn² Inti ( init nie kalau ada lebih boleh simpan dalam peti ais yer )
1 1/2 cawan kacang tanah tanpa kulit
2 tbsp creamy peanut butter
1 1/2 tbsp peanut butter with choc stripes
3 tbsp gula kastor ( boleh d tambah atau d kurangkan mengikut citarasa masing² )
Garam secukup rasa


:: Untuk intinya ~ Kacang tanah d goreng tanpa minyak dan d kisar.. campurkan bersama bahan inti yang lain  ::

::  Sebelum memulakan membuat adunan tepung tu kena ler kita sediakan 2 periuk yang berisi air.. 1 periuk d bubuh dengan garam dan halia.. 1 periuk lagi bubuh dengan daun pandan dan gula secukup rasa.. Biarkan mendidih  ::


::  Boleh juga d bahgiakan kepada beberapa bahagian mengikut kesukaan masing².. Nak bahagia kepada 3.. 4.. atau 5 bahagian pun boleh.. :) ::

Cara²

  1. :: Sebaiknya sediakan intinya terlebih dahulu.. Goreng kacang tanah tanpa minyak atau boleh juga d panggang.. Kemudian kisar kacang tanah tadi dan gaulkan bersama kesemua baki bahan inti tersebut.. Ketepikan.
  2. :: Sediakan 2 periuk yang berisi dengan air.. 1 periuk d bubuh dengan garam dan halia.. Biarkan ianya mendidih.. Jangan tutupkan api.
  3. 1 periuk lagi bubuh dengan daun pandan dan gula secukup rasa.. Setelah ianya mendidih bolehlah d tutupkan api.
  4. :: Untuk membuat adunan tepung ~ Campurkan tepung pulut bersama tepung jagung dan tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga ianya boleh d bulat²kan.
  5. Bahagiakan adunan kepada beberapa bahagian ( diana bahagi kepada 3 bahagian ).
  6. Bubuh pewarna berlainan d setiap bahagian adunan tepung tersebut.
  7. Ambil sedikit adunan tepung dan bubuhkan inti.. Bulat²kan dan kemudian masukkan ke dalam periuk yang berisi air, garam dan halia.. Setelah ianya timbul bolehlah d angkat dan d pindahkan ke dalam periuk yang berisi dengan daun pandan, air dan gula tadi.
  8. Buat sehingga adunan habis.. ( Boleh juga d buat tanpa inti yer seperti dalam gambar tu yang adunan berwarna putih tu diana biarkan ianya tanpa inti ).
  9. Hidang.
  10. Sedap juga d makan setelah d sejukkan d dalam peti ais.



Baca Selanjutnya / Read More...

Thursday, November 24, 2011

~ Fillet Ikan Masak Nenas...

Diana @ Melley Mey | 10:34 PM | | | 14 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... Untuk entri ketiga malam nie.. Diana nak kongsikan resipi Fillet Ikan Masak Nenas.. Fillet ikan nie memang terkenal d kalangan warga W.P.Labuan... Frozen Breaded Fish nie keluaran Gropoint Fisheries Sdn. Bhd, W.P. Labuan.. Sering kita jumpa ikan nie semasa majlis perkahwinan dan pelbagai lagi majlis yang d adakan kat W.P.Labuan nie.. Boleh d masak pelbagai menu dengan fillet ikan nie.. Kebiasaannya ianya d masak masam manis.. goreng... masak lemon.. masak sos plum.. masak nenas.. dan banyak lagi rasanya.. Tapi kali nie Diana nak kongsikan resipi Fillet Ikan Masak Nenas.. Diana sekeluarga lebih suka makan yang goreng tu jer.. Memang sedaaap!!!

::  Ianya d jual d dalam bungkusan begini yer.. Nak dapatkannya kena ler pergi ker kilangnya terus tau ::

::  Ini yang telah siap d goreng.. Jangan goreng terlalu garing.. Nanti ianya akan liat d makan.. ::

::  Diana suka sangat makan macam nie jer.. Sedaaap!!  ::


Bhn²
450 gm frozen breaded fish yang telah d goreng dan d buang ekornya _ potong 2 atau 3
2 tangkai daun sup _ d cincang
1 biji capsicum hijau _ d potong dadu
2 biji tomato _ buang bijinya dan potong dadu
1 tin kiub nenas dalam syrup _ asingkan syrupnya ( Diana guna Ayam Brand )
1 biji cili merah _ d buang bijinya dan d potong 4
8 ulas bawang putih _ d cincang
Minyak untuk menumis


Bhn² A
2 tbsp sos plum Loon Kee
1/2 botol sos cili thai Kimball
2 tbsp sos tomato Maggi
2 tbsp sos cili Maggi
1 tbsp kicap cair Loon Kee
1/2 tin syrup nenas
Sedikit air
Garam secukup rasa


Cara²

  1. Panaskan sedikit minyak.. Tumis bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan nenas dan bhn² A.. Gaul rata dan setelah mendidih bolehlah d masukkan capsicum hijau, cili merah dan fillet ikan yang telah d goreng.
  3. Akhir sekali masukkan tomato dan gaul rata.
  4. Tutupkan api dan angkat.
  5. Tabur dengan daun sup ketika menghidang.
  6. Makan bersama nasi putih panas.





Baca Selanjutnya / Read More...

~ Ayam Mayonis...

Diana @ Melley Mey | 8:40 PM | | 2 Comments so far

Assalamualaikum dan bertemu kembali... Baik ler.. Seperti yang Diana janjikan tadi.. Ada beberapa entri yang Diana ingin kongsikan malam nie kan.. Resipi pertama tadi.. Ayam Mentega.. Resipi kedua pula.. Ayam Mayonis nie.. Dulu pun Diana pernah juga kongsikannya kat sini.. Nak tengok versi lepas klik kat  SINI yer... Ayam Mayonis nie fav Irfan sebenarnya.. Ayam nie selepas d goreng pun sedap d ratah macam tu jer.. Kalau Irfan memang suka sangat makan macam tu kekadang.. Ok ler.. Terus jer kita tengok resipinya yer.. Hehehee.. Nak cepat nie.. :D

::  Oren tu hendak ler d ambil jus dan isinya sahaja yer  ::

::  Ayam goreng d satukan bersama bahan² A dan gaul rata.. Hidang.. Mudahkan ^__^  ::


Bhn²
250 gm dada ayam _ d potong kecil
Tepung jagung secukup kegunaan
Dau sup / daun ketumbar _ d cincang
Minyak untuk menggoreng

Bhn² Perap
1/2 tsp serbuk lada hitam
1/2 tsp serbuk lada putih
1 tsp gula
Garam secukup rasa
1/4 tsp serbuk pati ayam Tumix
1 ulas bawang putih _ d tumbuk
1 biji telur bersaiz kecil
1 1/2 tbsp tepung kastard

Bhn² A
1 biji oren _ d kupas dan d ambil isinya sahaja ( d potong kecil )
4 tbsp jus oren
1 tbsp susu pekat
4 tbsp mayonis
1 biji limau kasturi _ ambil airnya sahaja
Secubit garam

Cara²
  1. Gaulkan ayam bersama bhn² perap dan gaul rata.. Perap selama 1 jam.
  2. Saluti ayam bersama tepung jagung dan goreng ayam sehingga masak kekuningan.. Angkat dan ketepikan.
  3. Satukan kesemua bhn² A bersama ayam goreng d dalam mangkuk besar dan gaul sebati.
  4. Sedia untuk d hidang.. Atau.. Simpan terlebih dahulu d dalam peti sejuk sebelum d hidang.. Terpulang kepada selera masing² yer.
  5. Tabur dengan daun sup / daun ketumbar cincang semasa menghidang.



Baca Selanjutnya / Read More...

~ Ayam Mentega / Golden Butter Chicken Versi 1 & 2...

Diana @ Melley Mey | 6:19 PM | 5 Comments so far


~ Ayam Mentega / Golden Butter Chicken Versi 2

Bahan²
4 keping paha ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong menjadi 16 ketulan kecil
180 gm mentega
5 tangkai daun kari
6 ulas bawang putih _ dicincang halus
5 - 8 biji cili padi _ tambah atau kurangkan mengikut citarasa masing-masing
1 biji kuning telur _ dipukul ringan
1 tin susu cair
Minyak untuk menggoreng

Bahan² A ( secukup rasa )
Perencah pati ayam Tumix
Gula secukup rasa
Garam jika perlu

Bahan² B
70 gm tepung jagung
70 gm tepung ubi kayu
70 gm tepung beras
2 biji telur
1-2 tbsp air atau secukup kegunaan ( jika perlu )





Cara²
  1. Campurkan ayam, gula dan garam. Gaul rata.
  2. Kemudian masukkan telur dan gaul sebati.
  3. Masukkan tepung jagung, tepung beras dan tepung ubi kayu. Gaul hingga rata. Jika perlu, tambahkan sedikit air untuk mendapatkan adunan tepung seperti Gambar A.
  4. Perap ayam selama 5- 10 minit.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga ayam masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  6. Di dalam periuk / kuali yang lain, panaskan mentega dan masukkan bawang putih dan cili padi . Tumis sehingga terbit aromanya.
  7. Kemudian masukkan daun kari dan tumis lagi sehingga sedikit garing.
  8. Setelah itu masukkan kuning telur dan gaul cepat-cepat sehingga telur garing.
  9. Masukkan susu cair dan bahan A. Sesuaikan rasa.
  10. Masukkan ayam goreng dan gaul rata. Biarkan ianya mendidih seketika.
  11. Tutupkan api dan hidang.

Gambar A




* * * * * * * * * * * * * *

~ Ayam Mentega / Golden Butter Chicken Versi 1




Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Pertama sekali Diana mohon ampun maaf sebab belum ada kesempatan nak BW dan balas semua komen anda.. Esok Diana seharian tak boleh nak online sebab Diana tersangat ler sibuknya... Lusa pun macam tu hingga ler ke hari  Ahad.. Malam nie InsyaAllah Diana akan BW mana yang tersempat yer.. Hanya malam nie jer ada sedikit masa nak BW.. 


Malam nie Diana akan update beberapa entri jika sempat.. InsyaAllah.. Salah satu darinya Ayam Mentega nie..  Sebenarnya resipi nie pernah Diana letak kat blog dulu.. Cuma dulu Diana menggunakan udang.. Nak tengok versi udang klik kat → SINI yer.. Kali nie Diana kongsikan resipi yang menggunakan ayam pula.. Jom kita selongkar resipinya.. ;)




Bhn² 
250 gm dada ayam _ potong kecil
2 tangkai daun kari _ d cincang
2 biji cili padi _ potong 2
50 gm mentega
1 ulas bawang merah _ d cincang
2 ulas bawang putih _ d cincang
Tepung jagung secukup kegunaan
Minyak untuk menggoreng

Bhn² A 
1/2 tsp serbuk lada hitam
1/2 tsp serbuk lada putih
1 tsp gula
1 1/2 tbsp tepung kastard
1 biji telur bersaiz kecil
Garam secukup rasa

Bhn² B
1 cawan susu cair
1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
1 biji telur bersaiz kecil
Sedikit gula
Garam secukup rasa

Cara²
  1. Gaul ayam bersama bhn² A dan perap selama 30 minit.
  2. Saluti ayam bersama tepung jagung dan goreng ayam hingga masak keperangan.. Angkat dan ketepikan.
  3. D dalam kuali yang lain.. panaskan mentega dan tumis bawang putih dan bawang merah sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan daun kari dan cili padi.. Tumis lagi hingga terbit aromanya.
  5. Masukkan bhn² B dan kacau rata.. Setelah sedikit pekat bolehlah d masukkan ayam goreng tadi.
  6. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  7. Tutupkan api dan hidang.



Baca Selanjutnya / Read More...

Wednesday, November 23, 2011

~ Mocha & Walnut Cookies...

Diana @ Melley Mey | 11:20 AM | 13 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. Seperti yang Diana maklumkan dalam entri yang lepas.. beberapa minggu nie Diana memang d landa kesibukan... Memang sibuk berganda minggu nie... Tapi sesibuk macam mana pun kita sebagai seorang isteri dan ibu... tanggungjawab untuk keluarga mesti d utamakan.. :). Betul tak? ;).. Menyediakan juadah untuk keluarga tersayang sememangnya menjadi keutamaan Diana.. Salah satu yang Diana buat minggu nie Mocha & Walnut Cookies nie..


Hari nie tak nak ler banyak sangat membebelkan.. Nie pun mencuri sedikit masa untuk update entri.. Kalau ikutkan badan nie memang tak larat nak menghadap lappy.. Penat sesangat.. Tapi demi anda semua.. Diana buat juga 1 entri untuk hari nie.. Rasa tak seronok ler tengok dah beberapa hari asyik layan entri tu jer kan.. Hehehhee.. Apa kata kita tengok resipi Mocha & Walnut Cookies nie.. Terima kasih sekali lagi kepada Agnes Chang kerana sudi berkongsi resipi nie.. Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini yer... Terima kasih.. Muahsss 


::  Gambar yang nie pula Diana ambil ketika pertama kali Diana buat cookies nie.. Tak terletak lagi resipinya kat blog sampai buat lagi sekali cookies nie.. main ambil jer gambar tapi tak juga update kat blog.. Jadi hari nie letak juga ler 2 daripada gambar² tu kan.. Hehhehee  ::


:: Resipi oleh ~ Agnes Chang _ I Can Bake ( TQ )


Bhn²
Lapisan Bawah
A
150 gm mentega
80 gm gula kastor
1 biji kuning telur
1 1/2 tsp instant coffee ( Diana guna Nescafe )
1 tsp air panas
1/2 tsp esen vanilla


B ( D Ayak Bersama )
180 gm tepung gandum
50 gm tepung beras
1 tsp baking powder
1/4 tsp garam


Lapisan Atas
C
50 gm mentega
60 gm coklat masakan
30 gm gula perang
1 tbsp golden syrup
1 tsp instant coffee ( Diana guna Nescafe )
1/2 tsp esen vanilla


D
100 gm walnut cincang ( Diana bubuh 180 gm sebab menggunakan loyang yang lebih besar )





Cara² Untuk Lapisan Bawah
  1. Campurkan instant coffee bersama air panas dan kacau sebati.. Ketepikan ( biarkan ianya sejuk pada suhu bilik ).
  2. Pukul A hingga kembang dan ringan. 
  3. Masukkan B dan pukul sebati.
  4. Kemudian masukkan adunan ke dalam loyang bersaiz 25 cm / 10 inci ( Diana guna loyang bersaiz besar sedikit sebab nak dapatkan lapisan bawah yang nipis ) yang telah d sapu dengan sedikit mentega dan d tabur dengan sedikit tepung.. ( Nak tengok step by step.. boleh rujuk kat   SINI yer ).
  5. Tekan adunan dengan padat dan cucuk dengan garpu.
  6. Bakar d dalam oven yang telah d panaskan pada suhu 180°C selama 20 - 25 minit atau sehingga keperangan.
  7. Keluarkan dari oven dan ketepikan.


Cara² Untuk Lapisan Atas
  1. Masukkan kesemua bahan C ke dalam periuk dan masak d atas api kecil hingga cair dan sebati.
  2. Kemudian.. tuangkan d atas lapisan bawah yang telah d bakar tadi dan ratakan.
  3. Taburkan walnut cincang dan bakar semula selama 10 minit ( bergantung kepada suhu oven masing² juga yer ).
  4. Keluarkan dari oven dan biarkan ianya sejuk sebelum d potong.
  5. Setelah d potong bolehlah d simpan d dalam balang.

Baca Selanjutnya / Read More...

Monday, November 21, 2011

~ Kek Batik Lembik?...

Diana @ Melley Mey | 9:26 AM | 23 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. Apa khabar hari nie? Doa dan harapan Diana semoga semuanya sihat sejahtera.. Minggu nie masih lagi merupakan minggu yang sibuk bagi Diana dan keluarga.. Sebab minggu nie cousin Diana pula akan melangsungkan perkahwinan dia.. Jadi.. Sekiranya dapur Diana nie sunyi sepi jer tanpa entri terbaru nanti.. Maknanya Diana berada kat rumah cousin ler tu yer.. Lepas berakhirnya minggu nie.. Bermula pula kesibukan yang lain d minggu yang baru nanti.. :D. Untuk minggu seterusnya Diana pula akan sibuk mengubah gubahan pertunangan untuk seseorang.. Yang pastinya dah ada 8 jenis untuk d gubah ( dah ada depan mata dah.. hehehe ).. tetapi ada lagi tambahan d kemudian hari.. Rasanya.. akan sunyi lagi ler dapur Diana masa tu.. Bersambung lagi kesunyian tu apabila Diana akan bercuti ke Sarawak pula selama seminggu nanti.. Maaf sesangat tau.. InsyaAllah jika ada masa yang terluang sedikit tu.. Pasti Diana akan update entri terbaru juga dan BW mana yang tersempat yer.. Maaf sesangat..


Baik ler.. berbalik kita pada cerita asal kita nie yer.. :). Beberapa hari yang lepas.. Diana buat lagi Kek Batik atas permintaan Irfan dan hubby... Sebenarnya memang dah banyak kali dah Diana kongsikan resipi nie walaupun ada sedikit olahan dalam setiap resipi tu kan.. Kalau nak tengok klik kat  SINI  → SINI  →  SINI  dan  → SINI... Kali nie pun Diana ada buat sedikit olahan pada resipi nie.. Nak tau apa pula yang telah d olah dalam resipi nie? Jom semak resipinya.. Ooo yer.. Sebelum tu.. Diana nak jawab pertanyaan beberapa orang kat fb yer berkaitan dengan Kek Batik nie.. D harap dapat membantu.. Apa² pun.. nanti boleh inbox Diana kat fb tau sekiranya masih ada soalan yer.. Jangan segan² tau.. Diana akan membantu mana yang termampu.. ;)




Hampir semua soalan yang d tujukan berkaitan Kek Batik nie " Sampai bila ker nak masak adunan kek tu dan kenapa bila dah d potong masih lembik walaupun dah simpan semalaman dalam peti sejuk? ".. Baik ler.. Cuba perhatikan bebetul gambar kat atas nie.. 


Gambar 1 → Nie adunan yang baru jer mula d masak.. Perhatikan warna adunan agak pucat dan cair kan.. 


Gambar 2 → Kat sini ler punca segala kesilapan kenapa kek batik yang d buat tu masih lembik walaupun sudah bermalam kat peti sejuk.. Ramai yang bubuh biskut tu atau melapis adunan kek nie bersama biskut semasa adunan kek nie macam nie.. Sebenarnya silap tu.. Apabila tengok adunan nie ianya masih lagi berwarna sedikit pucat dan lembik kan.. Seharusnya kita terus memasak adunan kek nie sehingga ianya bebetul pekat dan berketul seperti gambar no 3. 


Gambar 3 → Sekarang cuba perhatikan dan bezakan ketiga² gambar d atas.. Perbezaan warnanya amat ketara sekali antara satu sama lain kan.. begitu juga kepekatannya.. Masa yang sesuai untuk melapis adunan kek nie dengan biskut atau bubuh biskut tu dalam adunan kek tu ialah ketika ianya bebetul pekat, berwarna coklat kehitaman dan berketul seperti gambar no 3 tu yer..


Begitu ler sedikit penerangan berkaitan masalah yang sering terjadi semasa membuat Kek Batik nie.. D harap ianya dapat membantu yer.. ;) Sekarang kita tengok pula cara Diana melapis Kek Batik nie.. Cara Diana susun biskut tu yer..




Mula² ratakan sedikit aduan kek dan susun biskut d atas permukaan kek.. Kemudian lapis lagi dengan adunan kek dan ratakan.. Susun biskut dan seterusnya lapis dengan adunan kek lagi.. Buat begini hingga adunan habis.. Pastikan lapisan terakhir tu merupakan adunan kek yer dan jika suka boleh ler d taburkan dengan choc rice..


::  Kali nie diana menggunakan Nestle nesvita 3 in 1 nutritious cereal drink dan sedikit serbuk koko.. Tu ler olahan pada resipi Kek batik kali nie  ::




Bhn²
6 biji telur
250 gm mentega
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula _ ( Boleh d kurangkan sebab menggunakan 3 in 1 cereal tu kan )
1 1/2 cawan milo

4 bungkus ( 1 cawan ) Nestle nesvita original 3 in 1 nutritious cereal drink 
4 sudu makan serbuk koko
1 tin kecil susu pekat  susu krimer manis cap junjung ( 388 gm )
Biskut marie secukup kegunaan
Choc Rice secukupnya

Cara²

  1. Pukul gula bersama mentega hingga kembang.
  2. Kemudian.. masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, milo, serbuk koko dan nesvita... Pukul adunan sampai ianya betul² sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali sehingga adunan pekat.
  6. Tutupkan api dan masukkan biskut marie dan gaul perlahan.
  7. Masukkan adunan kek tadi ke dalam loyang yang telah d lapis dengan aluminium foil dan tekan kek sehingga rata dan padat.
  8. Taburkan choc rice d atas kek.
  9. Simpan d dalam peti ais sebelum d potong.
  10. Boleh juga d buat seperti d bawah nie yer...
  11. Sediakan loyang yang telah d lapis dengan aluminium foil dan letakkan sedikit adunan kek tadi.. ratakan.
  12. Kemudian susun biskut marie d atasnya .. Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  13. Taburkan atasnya dengan choc rice... Simpan d dalam peti ais sebelum d potong...



Baca Selanjutnya / Read More...