Friday, March 30, 2012

~ Paratha Apple Pie...

Sheery Dream Cakes | 10:43 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sayang 

Terima kasih kepada semua yang sudi berkunjung ke blog Diana ni walaupun tuan rumahnya kejap ada.. Kejap tak ada kan.. Maaf sesangat sebab belum ada kesempatan nak BW lagi... Beberapa hari ni memang terasa letih sesangat.. InsyaAllah kalau tiada apa halangan esok baru dapat Diana BW ya... 



Untuk entri kali ini Diana nak kongsikan resipi Paratha Apple Pie resipi Akak Ummi Cayaaang... :). Senang saja nak buatnya tau... Sedap pula tu... Terima kasih buat Akak Ummi di atas resipi yang sedap ni... Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini ya akak..Terima kasih... 


:: Resipi Oleh ~ Akak Ummi @ Home Sweet Home ( TQ )

Bahan-bahan ( anggaran 2 biji pie )
  • 4 keping paratha puff jenama Kawan
  • 2 biji epal hijau _ dikupas dan didadu kecil
  • 3 sudu besar gula perang
  • secubit serbuk kayu manis
  • 1 sudu besar tepung jagung *
  • 3 sudu besar air * ( bahan * dibancuh bersama )
  • 1 biji kuning telor _ untuk sapuan

Cara-cara
  1. Campurkan epal, gula perang, dan serbuk kayu manis dalam caserol dan panaskan di atas api sederhana. Kacau hingga epal lembut dan airnya berkurangan.
  2. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau rata sebentar hingga nampak pekat. Tutup api dan sejukkan sebentar pada suhu bilik.
  3. Sementara itu, lembutkan sikit paratha puff yang dikeluarkan dari peti ais. Canai sikit dengan roller.
  4. Letakkan sekeping paratha ke dalam acuan/loyang pie, tekan2 sikit, potong lebihan bahagian tepi jika perlu, dan cucuk dasarnya dengan garfu.
  5. Letakkan inti epal dan tutup dengan sekeping lagi dan klim dan kemaskan bahagian tepinya. Cucuk2 sikit permukaannya dengan garfu. Buat hingga habis - 2 keping digunakan untuk setiap pie..
  6. Sapukan dengan kuning telor dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190°C ( suhu terpulang pd oven masing-masing ) selama lebih kurang 25 minit / hingga masak keperangan.
  7. Angkat dan sejukkan di atas redai.....siaaappp!!



6 comments:

ummiaisyah said... Reply

salam kak Diana...terbeliak mata sy tgk gambo2 mknn kt sini..semuanya meletops!

Mas Sani said... Reply

kak diana...mas nk sepotong lahhhhhhh....meleleh dh air liur ni kak hihihihi...

Cantik berkilat paratha apple pie akk tu...resepinya pun mudah.

Qasey Honey said... Reply

alahai Kak Diana sedapnye prata apple tu...resepi pon simple..bleh la cuba jugak nti...hmmm byknya yg nk dcuba ni...hehehe

Amie said... Reply

Hai Diana, bawa2 berehat dik, jangan terlalu letih nanti sakit.... tumpang semulut makan prata apple pie tu ye... nak secawan minuman panas juga ye.

ijayuji said... Reply

Yg ni pun cantekkkkkk sgt2!!! waaaaaaaa.... nak belajar dgn akak ambik gmbr pulak hihihi...belajar masak lain kali pulak ehehe... guna paratha puff buat apple pie? best jugak ni kak, kita nyer paratha puff tu ntah bila nak guna, padahal all purpose use tuuuuu :D jgn sampai xpired tak digunakan sudah hihihi...

Unknown said... Reply

lama tak makan pie :D wah2, sedap errrr...