Showing posts with label Nasi. Show all posts
Showing posts with label Nasi. Show all posts

Thursday, February 9, 2017

~ Resipi Pulut Kuning Bersama Rendang Daging...

Sheery Dream Cakes | 1:11 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pulut Kuning merupakan sajian istimewa bagi orang-orang Melayu. Beras pulut direndam bersama air kunyit bersama asam gelugor semalaman. Dikukus pula bersama santan , garam dan daun pandan sehingga ianya masak. Rasa lemak pulut beraroma daun pandan ini memang serasi dimakan bersama serunding, rendang atau sambal tumis.

Baru-baru ini, menu pulut kuning tiba-tiba menjadi popular di mata dunia. Pulut kuning merupakan salah satu menu yang telah disajikan oleh Chef Safura Tawil yang telah dinobatkan sebagai juara dalam pertandingan Embassy Chef Challenge 2016 di Ottawa, Kanada. Selain pulut kuning bersama serunding dan rendang daging, Chef Safura juga menyajikan otak-otak bersama acar dan sambal udang serta sate ayam berkuah kacang.

Hari ini sekali lagi kita singgah ke dapur Che Mat Gebu ya. Resipi pulut kuning ini Diana ikut dari resipi Dapur Tanpa Sempadan. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya Che Mat. Terima kasih... Jom semak resipinya. 



PULUT KUNING

Bahan-Bahan
  • 500 gram beras pulut
  • 3/4 camca teh serbuk kunyit
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan santan cair*
  • 3/4 camca teh garam*disatukan dan kacau rata )
  • 2 helai daun pandan
  • 100 ml pati santan (santan pekat)

Cara Membuatnya
  1. Cuci beras pulut, kemudian rendam dan masukkan serbuk kunyit dan asam gelugor. Biarkan semalaman atau sekurang2nya 8 jam. Kemudian tos dan masukkan ke dalam loyang ( cm guna loyang saiz 9 inci ).
  2. Tuang santan cair, dan masukkan daun pandan. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Kareh atau gaulkan pulut tadi. Tuang pati santan, gaul lagi dan sambung kukus 15 minit atau hingga pulut masak. Keluarkan daun pandan dan boleh dihidangkan bersama sambal tumis, rendang, kari atau serunding.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Nasi Beriani Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:59 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Beriani Ayam atau Daging sememangnya kegemaran Diana.. Diana paling suka makan Nasi Beriani di Batu Pahat, Johor.. Sedap sesangat.. Bila tekak hendak makan Nasi Beriani, terus teringat restoran yang jual nasi beriani tu kat Batu pahat.. Tapi apa kan daya.. Jauhnya tu kena pergi seberang lautan baru dapat merasanya.. Huhuuu..

Nak tak nak kenalah memasak sendiri Nasi Beriani tu.. Rempah Beriani? Yang itu sememangnya masalah sebab tiada stock rempah beriani dari Johor pun di rumah ni.. Yang ada hanyalah Perencah Nasi Beriani Ikan Brand sahaja... Jadilah kan...

Semasa googel resipi Nasi Beriani.. Tergoda dengan resipi nasi Beriani di blog Sweet Brownies .. Apa lagi, masak la untuk menu makan malam kami malam tadi.. Alhamdulillah sedap. Terima kasih kepada tuan punya resipi kerana sudi kongsikan resipinya ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya..


:: Resipi Oleh ~ Rahimah Tamin @ Sweet Brownies  ( TQ ) 

AYAM BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • Seekor ayam 
  • 2 senduk rempah beriani 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 senduk tomato puri
  • 1 cawan yogurt 
  • 1/2  cawan minyak
  • 1 1/2 cawan air 
  • 2 senduk cili kering kisar
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 4
  • 1 biji tomato _ dihiris
  • Penumis ( kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih )
  • Air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula / madu
  • Sedikit kismis 
  • Garam 
  • Gula 

Bahan Perapan Ayam ( kisar dengan sedikit air )  
  • 3 inci kunyit hidup
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Serai hiris ( bahagian yang putih) 

  • 1 sudu besar serbuk rempah kari  
  • Serbuk lada hitam  
  • Garam 

Bahan-Bahan Kisar
  • 2 biji bawang besar _  potong dadu 
  • 3 biji tomato _ potong dadu 
  • 7 iji cili besar hijau _ dibuang biji dan kerat 3 
  • 15 tangkai cili kering 
  • 5 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia hiris 


Cara Memasaknya
  1. Basuh ayam dengan air asam jawa dan tepung gandum, rendam 20 minit dan toskan.
  2. Gaulkan ayam dengan bahan perapan ayam, serbuk rempah kari, serbuk lada hitam dan garam. ( Diana perap 10 minit ).
  3. Kemudian goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Campurkan rempah beriani bersama bahan-bahan kisar serta susu cair dan gaul rata.
  5. Panaskan 1 cawan minyak, tumiskan bahan penumis 4 sekawan, bancuhan rempah dan bahan kisar tadi, tomato puri, yogurt, sedikit susu cair dan garam. Kacau rata ( kacau selalu sebab takut hangit ). Tumis sehingga garing.
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi dan kacau rata.
  7. Masukkan bawang besar yang dibelah 4, hirisan tomato serta air asam jawa atau air perahan limau,  1 sudu kecil gula / madu atau secukup rasa, kismis serta 1 1/2 cawan air.
  8. Masak sampai terbit minyak atau kuahnya pekat. Perasakan dengan garam. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang. 

** NOTE ~ SETELAH MEMASAK LAUK BOLEHLAH KITA MEMASAK NASINYA YA. 



NASI BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg beras moghul ( Faiza ) _ basuh bersih dan rendamkan sebelum mula memasak lauk
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 inci halia _ dihiris
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris
  • Kulit kayu manis
  • Bunga cengkih
  • Bunga lawang 
  • Buah pelaga
  • 1 senduk rempah beriani ( khas untuk nasi ada sebenarnya kat Johor )_ Diana guna Perencah Nasi Beriani Ikan Brand
  • 2 senduk Buttercup/planta  _ Diana gantikan dengan 2 senduk minyak sapi 
  • 1 senduk minyak goreng ayam
  • Segenggam atau 1 kotak kecil kismis 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 6 cawan air
  • Tomato _ dihiris ( Diana potong dadu kecil )
  • Daun pandan
  • Seikat daun ketumbar 
  • Bawang goreng
  • Pewarna kuning telur / kaskas ( susah nak cari )
  • Sedikit biji gajus goreng _  Diana tambah 

Cara Memasaknya

  1. Toskan beras dan ketepikan.
  2. Panaskan butter / minyak sapi dan minyak goreng ayam tadi dan masukkan bahan penumis 4 sekawan. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan bawang besar, halia dan bawang putih hiris, kacau hingga bangkit bau.
  4. Masukkan rempah yang dicampur dengan susu cair, daun pandan, kismis dan garam.
  5. Kacau selalu, setelah rempah terbit minyak dan wangi masukkan 6 cawan air.
  6. Setelah mendidih masukkan beras. Tutup periuk dan masak nasi hingga separuh masak atau hampir masak. Angkat.
  7. Salin nasi ke dalam bekas lain.
  8. Guna periuk tadi ( rice cooker ), masukkan separuh nasi yang separuh masak tadi dan ratakan.
  9. Tuangkan sedikit susu cair, titikkan sedikit pewarna kuning, letakkan 4 ketul ayam beriani bersama sedikit kuahnya, separuh hirisan tomato, sedikit biji gajus goreng, hirisan daun ketumbar dan sedikit bawang goreng.
  10. Kemudian, masukkan baki nasi tadi dan ratakan.
  11. Buat langkah seperti No.9.
  12. Akhir  sekali tutup semula periuk dan masak semula sampai nasi masak.
  13. Hidang nasi bersama acar timun mentah, ayam beriani ( resipi di atas ) atau lauk kegemaran masing-masing.


Diana gabungkan nasi beriani ini bersama Ayam Ros pandan, Ayam Beriani dan Acar Timun Mentah. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, October 16, 2012

~ Resipi Ayam Masak Sos Cili Thai & Nasi Goreng...

Sheery Dream Cakes | 2:44 PM | | 25 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada pengunjung SBK...

Terlebih dahulu Diana nak mohon ampun dan maaf kerana dah lama tak bersiaran... Dan... Ini mungkin entri terakhir buat SBK untuk ketika ni... Andai kata ada yang terkasar atau Diana pernah menyinggung perasaan sesiapa di alam maya mahupun di dunia ni.. Sama ada sengaja mahupun tak disengajakan... Diana mohon ampun dan maaf yer.. InsyaAllah jika ada rezeki.. kita boleh bersua kembali... 


Di kesempatan ini juga Diana ucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah memberi sokongan selama Diana berblogging nie... Kepada yang sudi berkunjung kat SBK nie Diana ucapkan ribuan terima kasih yer.. Tanpa sokongan anda semua.. SBK tak mampu pergi sejauh nie.. Cuma sekarang ada sedikit masalah yang perlu di selesaikan... Akhir kata.. Jika terserempak Diana kat mana² tu .. tegur² ler yer... Halalkan setiap resipi yang Diana telah cuba dan olah selama nie yer... Di sini ada 2 menu terakhir kalinya Diana kongsikan khas buat anda semua.. Sampai jumpa lagi... Salam Penuh Kasih Sayang dari SBK.. Muahssss...

~ Ayam Masak Sos Cili Thai...
~ Olahan dari entri Diana yang lepas.. Klik kat SINI DAN KAT SINI.. 





AYAM MASAK SOS CILI THAI

Bahan-Bahan A
  • 6 ketul peha ayam
  • 3 ulas bawang merah _ dihiris
  • 4 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia _ dihiris
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp gula
  • 4 tbsp sos plum
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix

Bahan-Bahan B
  • 4 tbsp ABC saus manis ( ABC sos manis )
  • 2 tbsp gula

Bahan-Bahan C ( Dicincang )
  • 1 inci halia 
  • 6 ulas bawang merah 
  • 4 ulas bawang putih

Bahan-Bahan D
  • 1 cawan sos cili Life
  • 2 tbsp sos tiram
  • 1/2 cawan Kimball sos cili Thai 
  • 2 tbsp sos plum
  • 3 tbsp sos pedas berkicap Agromas
  • 3 cawan ( atau mengikut citarasa masing² ) air rebusan ayam

Bahan-Bahan E
  • Daun sup atau daun ketumbar _ dihiris
  • Cili merah _ dicincang
  • Air secukupnya untuk merebus
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. :: Penyediaan Ayam  ~ Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam. 
  2. Masukkan ayam dan air secukupnya ke dalam periuk. Rebus hingga ayam masak.
  3. Ambil air rebusan untuk kegunaan nanti. Ketepikan.
  4. Keluarkan ayam dan toskan. Lumurkan ayam bersama bahan-bahan B dan goreng sehingga kekuningan. 
  5. Angkat dan toskan. Potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan.
  6. :: Penyediaan sos  ~ Panaskan sedikit minyak di dalam kuali atau periuk. Masukkan bahan-bahan C dan tumis hingga sedikit garing.
  7. Kemudian masukkan bahan-bahan D dan gaul. Biarkan ianya mendidih seketika.
  8. Sesuaikan rasa dan curah di atas ayam tadi. 
  9. Taburkan dengan hirisan daun sup dan cili merah cincang.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<



NASI GORENG SIMPLE

Bahan²

  • 700 gm nasi putih
  • 4 batang sausage _ dipotong bulat nipis
  • 8 batang bersaiz kecil jejari ketam _ disiat²
  • 1 tin Rex kerang panggang
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • 1 tbsp sos ikan
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/2 - 1 tsp serbuk cili
  • 2 biji telur
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu
  • Minyak untuk menumis
  • Cili padi
  • Daun sup atau daun ketumbar


Cara²
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk cili dan tumis seketika.
  3. Pecahkan telur dan biarkan hingga telur separuh masak. Kemudian gaul rata.
  4. Setelah itu masukkan kerang, sausage dan jejari ketam. Gaul rata.
  5. Masukkan sos ikan, perencah pati ayam, gula secukup rasa dan garam jika perlu.
  6. Masukkan nasi putih dan gaul rata.
  7. Angkat dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, December 5, 2011

~ Resipi Ayam Pulut Kukus...

Sheery Dream Cakes | 6:48 PM | | 12 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bertemu kembali  d entri kali ni bersama menu ayam lagi.. Hehehhe... Asyik² tayang menu ayam kan.. Ish Ish Isshhh!!... Sabar jer ler kan :D.. Tapi tak apa ler yer.. Walaupun masih dengan menu ayam.. Namun resipinya lain²  ;). Kali ni Diana nak kongsikan resipi Ayam Pulut Kukus .. Ada cerita d sebalik terciptanya resipi ni dulu... 

Semasa d awal usia kandungan anak Diana yang ke dua.. Diana mengidam nak makan pulut kukus ala² Chang Ayam ( Rice Dumpling )... Nak buat memang tak larat masa tu sebab masa mengandung memang Diana sering loya.. Memang banyak kerja kena d buat kalau nak buat Chang tu.. nak cari daun lagi.. bersihkan daun lagi... Sepanjang mengandungkan tu siang malam memang tak senang duduk d buatnya sampaikan usia kandungan dah 9 bulan pun masih lagi muntah².. Tapi masa usia kandungan 6 bulan memang Diana buat Chang Ayam tu sekali.. Diana teringin nak makan sangat... Setiap kali Diana mengandung.. Tiada istilah malas atau tak suka memasak... Bertambah rajin pula ke dapur.. Hehhehee... Maka tercipta ler Ayam Pulut Kukus ni... Apa kata terus jer kita selongkar rersipinya..


::  Ni antara bahan yang d perlukan  ::


::  Pertama sekali halia dan bawang putih d tumis hingga garing bersama minyak bijan.. Kemudian masukkan cendawan dan goreng seketika.. Masukkan ayam dan gaul rata.. Masak 1 - 2 minit..  ::



::  Setelah itu masukkan bhn² A dan biar sehingga ayam suku masak.. Masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata. ::



::  Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana guna pengukus elektrik ).. Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.  ::





AYAM PULUT KUKUS

Bahan-Bahan
  • 1 keping peha ayam _ dipotong kecil
  • 1 cawan beras pulut _ dicuci dan toskan
  • 2 keping cendawan shitake kering _ direndam dalam air panas dan dihiris nipis
  • 1 keping black fungus kering / cendawan telinga kera _ direndam dalam air panas dan dihiris halus
  • 2 inci halia _ dibersihkan dan ditumbuk kasar bersama kulitnya.
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • Secubit Garam


Bahan-bahan A
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • 3 1/2 tbsp minyak bijan
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/3 cawan air


Cara-Cara
  1. Gaul ayam bersama secubit garam dan serbuk lada putih. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak bijan di dalam kuali dan tumis bawang putih bersama halia hingga garing.
  3. Masukkan kedua-dua jenis cendawan dan goreng seketika.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gaul rata. Goreng 1-2 minit.
  5. Tambahkan bahan-bahan A dan biar sehingga ayam suku masak.
  6. Kecilkan api dan masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata.
  7. Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana kukus selama 45 minit menggunakan pengukus elektrik ).
  8. Boleh kukus menggunakan dapur biasa ( lamanya mengukus bergantung kepada kekuatan api tersebut )..  Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, September 7, 2011

~ Resipi Nasi Halia...

Sheery Dream Cakes | 5:26 PM | 17 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ... 

Hari ini Diana ingin kongsikan resipi Nasi Halia... Pernah makan kan? Cara penyediaannya amat mudah sekali... Diana sebenarnya mengejar masa ni.. Tapi sebelum Diana keluar .. Diana nak sajikan dengan Nasi Halia ni dulu ya... Malam nanti baru Diana BW dan membalas komen yang ada... Insyaallah.. :). Jom tengok cara Diana menyediakan Nasi Halia yang sangat mudah ini.. 
::  Halia, bawang putih, halba, bunga cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga d tumis sehingga garing bersama mentega.. Lepas tu masukkan daun pandan dan goreng hingga wangi.. Tutupkan api..  ::

::  Kemudian tuang bahan tumis tadi ke dalam rice cooker yang telah d isikan dengan beras dan air secukup kegunaan.. Bubuh kiub pati ayam dan garam secukup rasa.. Masak seperti biasa  ::


NASI HALIA

Bahan-Bahan
  • 2 cawan beras wangi _ cuci dan toskan
  • 2 inci halia _ ditumbuk bersama kulitnya
  • 1/2 tsp halba
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris
  • 150 gm mentega
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 1 biji buah pelaga
  • 1 helai daun pandan _ disiat dan disimpul
  • 1 kiub pati ayam Maggi
  • garam secukup rasa
  • Air secukup kegunaan

Cara-Cara
  1. Panaskan mentega. Tumis halia, halba, bawang putih, kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih sehingga garing.
  2. Kemudian masukkan daun pandan dan goreng hingga wangi. Tutupkan api. Ketepikan.
  3. Masukkan beras ke dalam rice cooker dan tuangkan air secukupnya seperti sukatan memasak nasi biasa.
  4. Setelah itu masukkan bahan yang dItumis tadi ( No.1 ) bersama kiub pati ayam dan garam secukup rasa ke dalam rice cooker. Gaul rata.
  5. Masak nasi seperti biasa.
  6. Setelah nasi masak, biarkan seketika sebelum digembur-gemburkan.
  7. Sedia dihidang dengan lauk kegemaran masing-masing.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, May 16, 2011

~ Resipi Nasi Lobak Merah...

Sheery Dream Cakes | 7:52 AM | 3 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang...

Hari ini kembali bersiaran bersama Nasi Lobak merah yang sedap ini.. Memang tidak rugi mencuba resipi ni tau... Resipi ni Diana c&p dari dapur Akak Ayu S'pore...  Terima kasih ya akak kerana berkongsi resipi yang sungguh sedap ni... Pernah juga tengok Nasi Lobak Merah ni kat dapur Akak Nor dan Akak Ummi... Terima kasih bebanyak... Izinkan Diana kongsi kat sini pula ya akak... Terima kasih.. :)







:: Sumber ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction


NASI LOBAK MERAH


Ingredients:-
  • 1kg beras beriani - ( 1kg basmathi rice )
  • 6 biji lada hijau dipecah2 ( 6 green chillies bruised )_ saya campurkan cili merah juga
  • 1 sudu teh jintan halus -ditumbuk kasar-kasar - ( saya gunakan serbuk aje )-( 1 tsp cumin, grounded coarsely, I just used powdered ones )
  • 1 cawan minyak kacang - ( 1 cup cooking oil )
  • 1 sudu besar minyak sapi - ( 1 tbsp ghee oil )
  • 3 batang lobak diparut - ( 3 carrots shredded )
  • 300g buah tomato dipotong halus - ( 300g tomatoes sliced thinly )
  • *6 biji bawang putih ditumbuk halus - ( 6 garlics minced )
  • *2cm halia ditumbuk halus - ( 2cm ginger minced )
  • 2 biji bawang besar dihirs - ( 2 large onions sliced )
  • 4cm kayu manis - ( 4cm cinammon bark )
  • 3 biji buah pelaga - ( 3 cloves )
  • 3 biji bunga cengkeh - ( 3 cardamons )
  • Garam - ( salt ) 

Diana Tambah
  • 150 gm buah kundur kering
  • Kismis
  • 2 helai daun pandan 
  • 1 ketul kiub ayam

Method:-
  1. Sukat air 1100 ml lalu ketepikan dulu. 
  2. Beras dicuci lalu toskan, gaul dengan lobak merah parut. 
  3. Panaskan minyak sapi dan minyak kacang. Tumiskan bawang besar, bahan-bahan tumbuk*, lada hijau dan jintan. 
  4. Kacau sampai garing, lalu masukkan tomato, buah pelaga, kayu manis, bunga cengkeh dan air. 
  5. Bila mendidih, masukkan beras, ( bahan-bahan yang Diana tambah tu kecuali kismis.. Kismis bubuh nanti bila nasi dah nak masak yer ) dan garam, masaklah hingga tanak-( saya masukkan kedalam rice cooker dan masak seperti biasa ).


- Measure water at 1,100ml and put aside. Wash rice and drained. Mix with shredded carrots. Heat ghee oil and cooking oil. Saute onions and minced* ingredients, green chillies and cumin powder.Stir well till oil rises up the surface. Add in tomatoes, cloves, cinammon, cardamons and water. When boiles add in rice and salt let it till cooked - ( this part I just pour into the rice cooker and cooked as normal.)




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>