Monday, December 3, 2012

~ Apam Balik Rangup...

Sheery Dream Cakes | 8:58 PM |
Assalamualaikum dan Salam Sayang… 

Entri kali ini Diana hendak kongsikan resipi Apam Balik Rangup... Alhamdulillah menjadi walaupun tak secantik mana pun Apam Balik yang Diana buat ini... Hehehee.. Mulanya risau juga sebab inilah pertama kalinya Diana buat Apam Balik.. Biasanya kalau nak makan pergi beli sahaja... Nasib baik menjadikan... ;). Cuma terlebih tebal pula Apam Balik yang Diana buat tu.. Tapi tidak apa lah kan.. Lain kali cuba lagi buat nipis-nipis… 



:: Sumber Dari ~ Mamasya @ Dapur Mamasya  ( TQ )

Ingredients
  • 170 gm all purpose flour 
  • 100 gm rice flour 
  • 30 gm cornstarch 
  • 2 tsp double action baking powder
  • 1/2 tsp baking soda 
  • 1/2 tsp salt 
  • 2 large eggs 
  • 1 tsp vanilla essence 
  • 6 - 7 ozs water 
  • 150 gm fine granulated sugar 

Filling
  • 120 g melted butter- letak sikit setiap keping, tak letak pun tak apa 
  • 150 gm fine granulated sugar - letak sikit je sebab adunan dah manis 
  • 1 cup chopped roasted peanuts 

Diana pula bubuh mentega, gula, biji gajus panggang cincang, kacang pistachio cincang dan  sweet corn cream style.


Method
  1. Mix all the ingredients together, strain and leave in the fridge for at least 3 hours (  I left it overnight ).
  2. Heat a crepe pan or a small nonstick pan slightly ( just hot enough for batter to stick to pan ).
  3. Pour in a 4 oz ladle of batter and swirl pan so that batter is coating the edge. Remove the excess batter and sprinkle in some sugar on the pancake. 
  4. Cook till the bottom of pancake is golden brown. 
  5. Sprinkle with melted butter and then chopped roasted peanuts. 
  6. Fold the pancake into a half and leave to cool ( it will be crispy as soon as it gets cold ). 


0 comments: