Showing posts with label Kid-Friendly Foods. Show all posts
Showing posts with label Kid-Friendly Foods. Show all posts

Tuesday, June 6, 2017

~ Resipi Burger Ayam & Daging ( Loaded Burger )...

Sheery Dream Cakes | 8:50 PM | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Anda makan apa pagi tadi semasa bersahur? Kami bersahur dengan menu masakan Barat. Nampak gayanya nasi dan lauk pauk masih belum dapat mengundang selera keluarga Diana. Pagi tadi Diana hanya masak burger dan spaghetti. Alhamdulillah. Syukur di atas rezeki dan nikmat Allah.

Untuk inti burger tu, Diana cincang daging burger dan bubuh juga sosej cincang. Ditambah lagi dengan daging ayam kisar dan bawang besar. Alhamdulillah.. menepati citarasa seisi keluarga. Dengan cara ini, ianya menjimatkan masa kita untuk menyediakan burger satu persatu. 

Resipinya boleh semak di bawah ya.


BURGER AYAM & DAGING

Bahan-Bahan
  • 6 biji roti burger _ dibelah 2
  • Mayonis
  • Sos cili
  • Keju cheddar parut
  • 6 keping keju cheddar
  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan daun sup
  • Sedikit mentega cair

Bahan-Bahan A
  • 6 keping daging burger lembu Ramly _ dihancurkan dengan menggunakan garpu
  • 200 gm daging ayam kisar Ayamas
  • 2 batang sosej _ dicincang halus
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu
  • 2 biji bawang merah _ dicincang
  • Sedikit Maggi seasoning 
  • Lada hitam kisar _ ( Diana guna serbuk lada hitam Aji Shio )
  • Lada putih kisar _ ( Diana guna serbuk lada berperisa Aji Shio)
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula _ ( optional )
  • Daun sup cincang halus
  • Daun bawang _ dihiris
  • Minyak zaitun

Bahan-Bahan B ( Disatukan dan gaul rata )
  • 1 biji bawang putih _ dicincang halus
  • Mentega cair
  • Keju parmesan parut
  • Daun sup cincang


Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam periuk. Masukkan bawang besar dan bawang merah. Tumis sehingga bawang layu dan sedikit garing.
  2. Masukkan daging burger, daging ayam kisar dan sosej. Gaul rata dan masak seketika.
  3. Kemudian masukkan garam, gula dan maggi seasoning. Gaul rata dan masak sehingga sedikit garing.
  4. Tutupkan api dan angkat. Ketepikan.
  5. Sediakan loyang dan lapiskan dengan kertas minyak.
  6. Susun kesemua roti bahagian bawah di dalam loyang. Sapukan roti dengan mentega cair.
  7. Taburkan keju cheddar parut di atasnya.
  8. Lapiskan di atasnya dengan inti ( bahan-bahan A ) yang telah dimasak tadi.
  9. Paipkan sos cili dan mayonis di atasnya.
  10. Susunkan kepingan keju cheddar dan taburkan di atasnya dengan keju cheddar parut.
  11. Taburkan juga hirisan daun sup dan daun bawang.
  12. Lapiskan dengan kesemua roti bahagian atas.
  13. Sapukan roti dengan bahan-bahan B.
  14. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga keju mencair.
  15. Nikmati ketika ianya masih panas.

:: NOTA ~
  • Sekiranya anda suka rasa segar sos cili dan mayonis, anda boleh buka roti bahagian atas dan paipkan semula sedikit sos dan mayonis. Lapiskan semula roti bahagian atas dan nikmati.


VERSI LOADED BURGER

Bahan-Bahan
  • 4 biji roti burger _ dibelah 2
  • Mayonis
  • Sos cili
  • Keju cheddar parut
  • 4 keping keju cheddar
  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan daun sup
  • Sedikit mentega cair

Bahan-Bahan A
  • 6 keping daging burger ayam Ramly _ dihancurkan dengan menggunakan garpu
  • 200 gm daging ayam kisar Ayamas
  • 2 batang sosej _ dicincang halus
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu
  • 2 biji bawang merah _ dicincang
  • Sedikit Maggi seasoning 
  • Lada hitam kisar _ ( serbuk lada hitam Aji Shio )
  • Lada putih kisar _ ( serbuk lada berperisa Aji Shio)
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula _ ( optional )
  • Daun sup cincang halus
  • Daun bawang _ dihiris
  • Minyak zaitun

Bahan-Bahan B ( Disatukan dan gaul rata )
  • 1 biji bawang putih _ dicincang halus
  • Mentega cair
  • Keju parmesan parut
  • Daun sup cincang


Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam periuk. Masukkan bawang besar dan bawang merah. Tumis sehingga bawang layu dan sedikit garing.
  2. Masukkan daging burger, daging ayam kisar dan sosej. Gaul rata dan masak seketika.
  3. Kemudian masukkan garam, gula dan maggi seasoning. Gaul rata dan masak sehingga sedikit garing.
  4. Tutupkan api dan angkat. Ketepikan.
  5. Sediakan loyang dan lapiskan dengan kertas minyak.
  6. Susun kesemua roti bahagian bawah di dalam loyang. Sapukan roti dengan mentega cair.
  7. Taburkan keju cheddar parut di atasnya.
  8. Lapiskan di atasnya dengan inti ( bahan-bahan A ) yang telah dimasak tadi.
  9. Paipkan sos cili dan mayonis di atasnya.
  10. Susunkan kepingan keju cheddar dan taburkan di atasnya dengan keju cheddar parut ( untuk versi loaded burger ni, bubuh extra keju cheddar parut ya ).
  11. Taburkan juga hirisan daun sup dan daun bawang.
  12. Lapiskan dengan kesemua roti bahagian atas.
  13. Sapukan roti dengan bahan-bahan B.
  14. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga keju mencair.
  15. Nikmati ketika ianya masih panas.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, May 27, 2017

~ Resipi Sandwich Udang...

Sheery Dream Cakes | 9:51 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Secara peribadi, jika Diana makan Sandwich Udang ni tanpa perahan jus lemon, pasti macam ada sesuatu yang kurang. Diana kurang suka makan Sandwich Udang ni tanpa perahan jus lemon. Gabungan rasa jus lemon dengan udang goreng serta sosnya semamangnya serasi. Tetapi ada juga orang yang tidak suka ianya dicampur dengan perahan lemon. Jadi ianya bergantung juga dengan selera masing-masing ya. Jika anda suka, anda boleh perahkan jus lemon sebelum menghidang. 

Baiklah, apa kata kita terus sahaja semak resipi Sandwich Udang ini.


SANDWICH UDANG

Bahan-Bahan A
  • 170 gm udang 
  • 1 tbsp susu segar
  • 1 biji telur
  • Garam
  • Lada hitam kisar
  • Lada putih kisar

Bahan-Bahan B ( dicampur dan gaul rata )
  • 3 tbsp tepung gandum 
  • 6 tbsp bread crumbs
  • 1/2 tsp serbuk cili _ ( boleh juga guna paprika )
  • Garam

Bahan-Bahan Sos ( dicampur dan gaul rata )
  • 4 tbsp mayonis
  • 1 1/2 tbsp sos salad thousand island
  • 1 tsp sos cili

Bahan-Bahan Lain
  • Roti panjang ( roti hotdog ) secukup kegunaan, bergantung pada saiz udang yang digunakan _ dipotong dua dan dibelah
  • Lettuce _ dihiris
  • Hirisan buah tomato
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. Kupas kulit dan buangkan kepala dan urat udang. Bersihkan dan ketepikan.
  2. Campurkan telur, susu segar, garam, lada hitam dan lada putih di dalam mangkuk yang sesuai. Kemudian pukul ringan menggunakan whisk.
  3. Masukkan udang dan gaul rata menggunakan sudu. Ketepikan.
  4. Panaskan minyak secukupnya dan saluti udang dengan bahan-bahan B yang telah dicampurkan tadi. Goreng udang sehingga udang masak. Angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan.
  5. Ambil sekeping roti dan sapukan dengan sedikit sos.
  6. Letakkan hirisan lettuce, hirisan buah tomato, udang goreng dan sos.
  7. Kemudian perahkan jus lemon sedikit di atasnya ( skip jika tidak suka jus lemon ).
  8. Akhir sekali lapiskan dengan roti yang telah disapukan dengan sedikit sos.
  9. Hidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, May 23, 2017

~ Resipi Sandwich Sosej & Corned Beef...

Sheery Dream Cakes | 12:36 PM | | 2 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Corned Beef goreng bawang besar sememangnya kegemaran anak-anak Diana. Bukan sahaja mereka, malahan adik beradik Diana pun suka makan corned beef goreng bawang besar. Resipinya mudah sahaja untuk disediakan dan sesuai dimasak ketika kita sedang sibuk. 

Kelmarin Diana masak corned beef bawang besar dan makan bersama sosej goreng dan roti. Jadilah ia roti sosej dan corned beef ATAU sandwich sosej dan corned beef. Anda nak beri nama lain untuk menu ni terpulanglah ya. Hehehhe... Diana masih juga senang dengan panggilan sandwich atau roti seperti di atas.

Baiklah, jom kita semak resipiuntuk entri hari ini.



SANDWICH SOSEJ & CORNED BEEF

Bahan-Bahan Untuk Corned Beef Goreng Bawang Besar
  • 1 tin corned beef jenama Imperial
  • 2 biji bawang merah _ dihiris
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu kecil
  • 1 biji telur _ ( Optional )
  • Sedikit serbuk cili
  • Gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang besar hingga layu.
  2. Masukkan serbuk cili dan gula. Gaul dan masak sehingga keperangan.
  3. Kemudian masukkan corned beef dan gaul rata. Masak hingga bahan-bahan mesra dan sedikit garing. 
  4. Jika anda ingin menambah telur, ketepikan sedikit corned beef ( bagi mengelakkan corned beef bercampur dengan telur ) dan masukkan telur. Setelah telur kelihatan sedikit kering, bolehlah digaul bersama corned beef.
  5. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  6. Hidang bersama nasi putih panas atau bersama roti.

Bahan-Bahan Lain
  • 3 keping roti panjang  ( roti hotdog ) _ dibelah tapi jangan sampai putus
  • 3 batang sosej goreng _ ( Resipinya rujuk DI SINI )
  • Caramelized Onions
  • Mayonis
  • Sos cili

Cara-Cara
  1. Isikan roti dengan corned beef goreng bawang besar dan letakkan sosej goreng serta caramelized onions di atasnya.
  2. Paipkan mayonis dan sos cili.
  3. Hidang.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, March 11, 2017

~ Chicken Bread Boat Recipe...

Sheery Dream Cakes | 11:30 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Asyik tertangguh sahaja nak kongsikan resipi Chicken Bread Boat ini. Hari ini luangkan sedikit masa untuk buat entri ni di sini. Kadang-kadang bila nafsu makan menguasai diri, pelbagai macam roti dibeli. Tapi kesudahannya tiada siapa yang makan pun roti tu. Daripada dibuang begitu sahaja lebih dimasak semula roti tu kan.

Bila kita google sahaja resipi bread boat, banyak versi yang ada. Jadi apa kata kita buat ikut bahan yang ada di dapur kita mengikut selera keluarga tercinta kita. Jom masuk dapur.


CHICKEN BREAD BOAT

Bahan-Bahan
  • 1 buku Baguette _ potong bahagian atasnya sedikit dan keluarkan isi roti ( buat seperti sebuah perahu /sampan )
  • Prego tomato pasta sauce ( mushroom )
  • Sedikit daun sup _ dihiris
  • Sedikit daun bawang _ dihiris
  • Parutan keju cheddar
  • Parutan keju mozarella
  • Keju parmesan 

Bahan-Bahan Inti
  • 1 bungkus Ayamas daging ayam kisar ( 400 gm )
  • 1 biji bawang besar _ dicincang halus
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 1 biji bawang merah _ dicincang halus
  • 1 tbsp mentega
  • 2 1/2 tbsp mayonis
  • 2 tbsp sos salad thousand island
  • Sedikit minyak zaitun 
  • Lada putih kisar
  • Lada hitam kisar
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula jika suka

Cara-Cara
  1. Panaskan mentega dan sedikit minyak zaitun di dalam kuali. Masukkan bawang putih, bawang merah dan bawang besar. Tumis hingga wangi dan kekuningan.
  2. Masukkan daging ayam kisar, lada hitam. lada putih, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata.
  3. Kemudian masukkan mayonis dan sos thousand island. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  4. Tutupkan api dan angkat. Ketepikan.
  5. Sapukan di dalam roti dengan sos pasta Prego dan taburkan sedikit parutan keju mozarella.
  6. Diikuti dengan ayam ( bahan inti ), parutan keju mozarella, parutan keju cheddar dan keju parmesan.
  7. Taburkan di atasnya dengan hirisan daun sup dan daun bawang.
  8. Masukkan di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200°C selama 15 minit atau sehingga keju mencair.
  9. Keluarkan roti dari oven dan taburkan dengan sedikit hirisan daun bawang dan daun sup jika suka.
  10. Nikmati ketika ianya masih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Chapati Pizza...

Sheery Dream Cakes | 9:42 AM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Chapati memang enak dimakan bersama kuah kari. Tetapi Chapati juga sedap dibuat pizza sebab kita akan dapat menikmati pizza crust yang rangup dan mudah untuk disediakan. Pasti ramai yang sudah pernah mencubanya kan?

Baiklah.. hari ini kita tengok cara Diana pula menyediakannya. Resipinya boleh rujuk di bawah ya.


CHAPATI PIZZA
Untuk 6 Chapati Pizza

Bahan-Bahan Untuk Bebola Daging
  • 35 biji bebola daging ( Diana guna Ramly Bebola Daging ) _ dikoyakkan sedikit
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 2 tbsp sos cili Maggi
  • 2 tbsp sos berbeku oriental Life
  • 1 tsp madu
  • 1 tbsp ABC sweet sauce
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • Garam jika perlu
  • Sedikit minyak zaitun
  • Sedikit biji bijan panggang
  • Daun sup hiris
  • Sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam kuali dan tumiskan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan bahan-bahan yang selebihnya kecuali biji bijan panggang. Gaul rata.
  3. Kemudian masukkan bebola daging dan sedikit air. Gaul dan biarkan bebola daging masak.
  4. Tutupkan api dan angkat. Taburkan biji bijan panggang dan hirisan daun sup di atasnya.
  5. Ketepikan.

Bahan-Bahan Untuk Chapati Pizza
  • 6 keping frozen chapati _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • Bebola daging ( rujuk resipinya di atas )
  • Parutan keju cheddar
  • Parutan keju mozarella
  • Keju parmesan
  • Prego tomato sos pasta ( mushroom )
  • Hirisan daun sup
  • Hirisan bawang merah
  • Hirisan buah tomato

Cara-Cara
  1. Ambil sekeping chapati yang telah dimasak.
  2. Sapukan dengan sedikit sos pasta. taburkan sedikit parutan keju mozarella.
  3. Susunkan beberapa bebola daging, hirisan tomato dan bawang merah di atasnya.
  4. Kemudian taburkan parutan keju mozarella, keju cheddar dan keju parmesan.
  5. Taburkan sedikit daun sup dan buat begini sehingga bahan-bahan habis digunakan.
  6. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C selama 15-20 minit atau sehingga pizza keperangan dan keju mencair.
  7. Tutupkan api dan nikmati ketika ianya masih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, March 8, 2017

~ Resipi Sandwich Nugget Ikan...

Sheery Dream Cakes | 4:26 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kita sebagai ibu sememangnya kadang-kadang tu pening juga memikirkan apa hendak dimasak untuk sarapan pagi. Sarapan yang biasa Diana sediakan untuk keluarga Diana seperti bihun goreng, mee goreng, mee basah, nasi goreng dan sandwich.

Bercerita tentang sandwich ni, memang pelbagai resipi yang ada. Hari ni Diana buat Sandwich Nugget Ikan ni untuk sarapan kami sekeluarga. Mana lah tau ada yang sedang mencari idea untuk masak sarapan apa untuk esok. Resipinya boleh rujuk di bawah ya.


SANDWICH NUGGET IKAN
Untuk 6 orang

Bahan-Bahan 
  • 3 keping roti panjang ( roti hotdog ) _ dipotong dua dan dibelah
  • 12 ketul nugget ikan _ digoreng
  • 6 biji telur 
  • 6 keping keju cheddar
  • Lettuce _ dihiris
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit mentega atau minyak zaitun
  • Sebiji lemon _ dipotong kecil
Bahan-Bahan Sos ( dicampur dan gaul rata )
  • 4 tbsp mayonis
  • 1 1/2 tbsp sos salad thousand island
  • 1 tsp sos cili

Cara-Cara

  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Pecahkan sebiji telur dan masak sehingga separuh masak. Ambil sekeping keju cheddar dan letakkan di atas telur mata. Biar hingga keju mencair sedikit. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan kuali dan cairkan mentega atau panaskan sedikit minyak zaitun. Telengkupkan roti di atas kuali seketika. Angkat dan ketepikan. Ulang proses ini untuk semua roti.
  3. Ambil sekeping roti dan sapukan dengan sedikit sos.
  4. Letakkan telur mata dan keju tadi di atasnya. Diikuti dengan hirisan lettuce, 2 ketul nugget ikan dan sos cili.
  5. Kemudian perahkan jus lemon sedikit di atasnya ( skip jika tidak suka jus lemon ).
  6. Akhir sekali lapiskan dengan roti yang telah disapukan dengan sedikit sos.
  7. Hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, March 6, 2017

~ Cheesy Pull-Apart Bread Recipe...

Sheery Dream Cakes | 4:11 PM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sayang pula tengok sebantal roti di atas meja tanpa ada seorang pun yang menyentuhnya. Kalau dibiarkan macam tu memang tiada seorang pun yang akan sentuh roti tu. kalau ada semangkuk sup panas memang sedap ni makan bersama roti. Apatah lagi jika ada kuah kacang.. memang sedap sangat cicah kuah kacang. Akhirnya campur sahaja la roti tu dengan bahan yang ada di rumah ni. Bubuh keju lepas tu bakar. Siap menu sampingan sarapan pagi tadi.


CHEESY PULL-APART BREAD

Bahan-Bahan
  • Sebantal roti ( 200 gm ) _ dipotong-potong tanpa putus dibahagian bawahnya
  • Aluminum foil

Bahan-Bahan Inti
  • 7 ulas bawang putih _ diketuk dan dicincang halus
  • 2 biji bawang merah _ dicincang halus
  • 1/2 biji bawang besar bersaiz kecil _ dicincang halus
  • Kepingan daging turkey _ grill sekejap kemudian di potong kecil
  • 4 tbsp mentega
  • Sedikit daun sup _ dicincang
  • Parutan keju mozarella secukupnya
  • Emborg pizza topping ( shredded ) secukupnya
  • Sedikit gula ( optional )

Cara-Cara
  1. Panaskan mentega dan masukkan bawang merah, bawang putih dan bawang besar. Tumis sehingga wangi dan kekuningan.
  2. Masukkan kepingan daging turkey dan gaul rata.
  3. Tutupkan api dan angkat.
  4. Masukkan daun sup, keju mozarella dan pizza topping. Gaul rata. Ketepikan.
  5. Ambil sekeping aluminum foil dan letakkan roti di atasnya.
  6. Masukkan bahan inti tadi ke dalam setiap ruang bahagian potongan roti.
  7. Akhir sekali selitkan sedikit parutan keju mozarella dan pizza topping. Taburkan sedikit gula di atasnya jika suka.
  8. Balut roti dengan foil dengan kemas.
  9. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C selama 20 minit.
  10. Hidang ketika ianya masih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, February 21, 2017

~ Tuna Egg Bread Recipe...

Sheery Dream Cakes | 10:01 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Dengan menggunakan resipi Gyeran-Bbang ( Korean Egg Bread ), Diana tambahkan tuna kedalam intinya dan jadilah ia Tuna Egg Bread. Kelmarin teringin hendak makan roti pizza tetapi tidak berapa rajin nak buat roti. Inilah sahaja jalan penyelesaiannya. Guna cara mudah. Buat untuk menu minum petang kelmarin. Alhamdulillah.. Sesuai juga dibubuh tuna dalam resipi ni. Cuma untuk kali ini Diana kurangkan sedikit sukatan gulanya.

Resipi intinya tu memang agak banyak ya. Diana buat untuk 5 kali adunan tepung tu. Jika hendak mencubanya, pandai-pandailah adjust sukatannya ya.. Heheh.. Jom semak resipinya..


:: Resipi Oleh ~ Maangchi  ( TQ ) 

GYERAN-BBANG ( KOREAN EGG BREAD )
Untuk 3 biji gyeran-ppang ( mini loaf pans 4 x 2 x 1½ inci )

Bahan-Bahan Adunan Tepung
  • 1 tablespoon unsalted butter _ cairkan ( untuk kali ini Diana guna salted butter yang telah dicairkan )
  • 3 tablespoons gula _ ( Diana bubuh 2 tbsp )
  • Secubit garam
  • 1 teaspoon baking powder
  • 1/2 teaspoon vanilla extract
  • 1/2 cawan all purpose flour
  • 1/2 cawan susu
  • 1 biji telur

Cara-Cara

  1. Adunan Tepung : Satukan mentega cair, gula, garam, baking powder, vanilla extract, telur, tepung dan susu. Pukul sehingga adunan sebati.
  2. Panaskan oven kepada 400°F ( 200°C ).
  3. Sapukan loyang dengan minyak ( Diana guna mentega dan taburkan sedikit tepung ).
  4. Masukkan adunan ke dalam loyang sehingga 1/2 penuh.
  5. Bubuh lof daging ayam, sosej, parutan keju cheddar atau keju pilihan. Pecahkan sebiji telur ke dalam adunan tepung dan taburkan hirisan daun bawang, daun sup dan lada hitam kisar di atasnya.
  6. Bakar di dalam oven selama 15 minit. ( Diana bakar selama 18 minit dan setelah ianya masak , biarkan di dalam oven selama 1 minit sebelum dikeluarkan ).
  7. Keluarkan dari oven dan nikmati ketika ianya masih panas.

:: Cara Diana : 
  • Ayak tepung bersama baking powder dan ketepikan. 
  • Satukan bahan-bahan cecair terlebih dahulu ( susu, mentega cair, telur dan vanilla ). 
  • Kemudian masukkan bahan-bahan kering ( gula, garam dan tepung yang telah diayak bersama baking powder tadi ).
  • On kan mixer dan pukul hingga adunan sebati.

TUNA EGG BREAD  resipi oleh SheeryDreamCakes
Untuk 5 adunan tepung resipi di atas ( 15 biji )

Bahan-Bahan Inti
  • 1 tin Ayam Brand Tuna Hot Mayonnaise
  • 1 tin Ayam Brand Tuna Chunks in Mineral Water _ ditoskan
  • 8 tbsp mayonis
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang halus
  • Lada putih kisar
  • Garam 
  • Gula

Bahan-Bahan Lain
  • 15 biji telur
  • Sedikit daun sup _ dihiris
  • Cheddar cheese parut
  • Sos cili
  • Mayonis
  • Lada putih kisar
  • Sedikit mentega 

Cara-Cara

  1. Satukan kesemua bahan-bahan inti dan gaul rata. Ketepikan.
  2. Sapukan loyang dengan mentega dan taburkan sedikit tepung.
  3. Masukkan adunan ke dalam loyang sehingga 1/2 penuh.
  4. Bubuh inti ke dalam adunan tepung dan parutan keju cheddar atau keju pilihan. Pecahkan sebiji telur di atasnya.
  5. Paipkan mayonis dan sos cili. 
  6. Taburkan hirisan daun sup dan lada putih kisar.
  7. Bakar di dalam oven selama 15 minit atau sehingga ianya masak. ( Diana bakar selama 18 minit dalam suhu 400°F ( 200°C ) dan setelah ianya masak , biarkan di dalam oven selama 1 minit sebelum dikeluarkan ).
  8. Keluarkan dari oven dan sapukan sedikit mentega di atasnya.
  9. Nikmati ketika ianya masih panas.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>