Showing posts with label Daging. Show all posts
Showing posts with label Daging. Show all posts

Wednesday, March 15, 2017

~ Resipi Kari Daging Ubi Keledek...

Sheery Dream Cakes | 9:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Kari daging ubi keledek ni merupakan menu lunch Diana kelmarin. Sebenarnya kelmarin teringin hendak makan dalca daging. Tapi banyak juga bahan yang tidak cukup untuk memasak dalca daging. Masak lah kari daging ubi keledek ni saja. Alhamdulillah.. Asalkan dapat makan lauk kari bercampur ubi keledek, Diana dah puas hati lah tu.. Bersyukur sangat..

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi untuk hari ini.


KARI DAGING UBI KELEDEK

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging lembu _ dipotong ikut suka, dicuci dan toskan
  • 360 gm ubi keledek _ dikupas kulitnya dan dipotong ikut suka
  • 3 biji tomato bersaiz kecil _ dipotong dadu kecil
  • 1 biji bawang besar _ dihiris nipis
  • 2 batang serai _ dititik
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 1 keping asam gelugur
  • Kulit kayu manis
  • Buah pelaga
  • Bunga lawang
  • Santan secukup kegunaan
  • Air secukupnya
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Rempah ( Dicampurkan menjadi pes )
  • 60 gm serbuk kari daging Baba's
  • 1 tbsp garam masala
  • 1 tsp serbuk cili
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • Sedikit air 

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 6 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci kunyit hidup
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 40 gm udang kering _ direndam dalam air panas hingga lembut, toskan dan bersihkan 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali atau periuk. Masukkan bawang besar dan tumis sehingga wangi.
  2. Masukkan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan tumis seketika. 
  3. Masukkan tomato dan serai. Goreng sehingga garing.
  4. Masukkan bahan-bahan kisar dan tumis sehingga garing.
  5. Kemudian masukkan bahan-bahan rempah dan tumis sehingga kari garing dan pecah minyak.
  6. Masukkan daging dan gaul rata. Masak selama 5 minit. Kemudian masukkan air secukupnya. Teruskan memasak sambil dikacau selalu sehingga daging masak.
  7. Masukkan ubi keledek dan kacau rata.
  8. Setelah ubi keledek masak, bolehlah dimasukkan santan, asam gelugur, garam, gula dan perencah pati ayam jika suka. Gaul rata dan biarkan ianya mendidih.
  9. Tutupkan api dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 3, 2017

~ Resipi Daging Goreng Rangup | Daging Mentega Ranggup...

Sheery Dream Cakes | 7:51 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini hari entri tertangguh. Daging Goreng Rangup ini salah satu darinya. Ada lagi beberapa resipi yang menunggu giliran untuk di buat entri. Entah bila nak habis buat entri tu.. Asyik tangguh sahaja. In Shaa Allah.. Jika ada kesempatan dan sedikit masa nanti Diana akan buat entrinya ya.

Dulu Diana pernah kongsikan resipi Ayam Mentega Rangup di blog ini. Hari ini Diana kongsikan pula resipi Daging Mentega Rangup ya. Untuk resipi daging goreng rangup ini pun pernah Diana kongsikannya di entri Daging Bercili Rangup.

Tapi untuk memudahkan, Diana kongsikannya sekali lagi di entri ini. Apa kata kita semak dulu resipi Daging Goreng Rangup.


:: Entri lepas ~  Daging Bercili Rangup 

DAGING GORENG RANGUP

Bahan-Bahan
  • 500 gm daging batang pinang _ dipotong nipis mengikut citarasa masing-masing
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1 biji telur
  • Secubit soda bikarbonat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A ( Digaul rata )
  • 2 cawan tepung jagung
  • 2 tsp lada berperisa Aji Shio
  • 2 tsp lada hitam berperisa Aji Shio
  • Garam

Cara-Cara
  1. Daging diketuk sedikit dengan menggunakan belakang pisau atau menggunakan penukul daging ( ketuk manja sahaja ya ).
  2. Kemudian campurkan daging bersama minyak bijan, perencah pati ayam, telur, soda bikarbonat, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata. Perap selama 1 jam atau lebih.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali. 
  4. Saluti daging dengan tepung ( bahan-bahan A ), kemudian goreng daging hingga masak kekuningan. Angkat dan toskan minyaknya.
  5. Hidang bersama sos cili atau sedap juga di masak mentega ( untuk daging mentega, boleh rujuk resipinya di bawah ).


:: Entri lepas ~ Ayam Mentega Rangup 
DAGING MENTEGA RANGUP

Bahan-Bahan
  • Daging Goreng Rangup ( resipi rujuk di atas )
  • 2 tangkai daun kari _ dihiris
  • 4 biji cili padi _ dicincang ( boleh ditambah jika suka pedas )
  • 80 gm mentega ( boleh ditambah jika hendak kuahnya bersalut banyak kat daging tu ya )
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • Sedikit gula

Cara-Cara
  1. Cairkan mentega dan masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi. Tumis sehingga naik baunya.
  2. Kemudian masukkan daging goreng rangup dan gula. Gaul sebati.
  3. Angkat dan hidang. 



    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Thursday, February 9, 2017

    ~ Resipi Rendang Daging Klasik...

    Sheery Dream Cakes | 12:24 PM | Be the first to comment!
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

    Fenomena cuaca sejuk di Sabah yang disebabkan oleh tiupan angin sejuk yang datang dari Siberia merentasi negara rantau Asia Tenggara termasuk Sabah ini akan dapat dirasai sehingga bulan Mac ini. Beberapa hari ini cuaca sejuk juga dapat kami rasakan di W.P.Labuan. Hari ini cuaca sememangnya sejuk. Sejak awal pagi tadi hingga ke tengahari ini, Diana langsung tidak on kipas atau aircond. Pijak lantai pun terasa sejuknya. 

    Sejuk-sejuk begini sememangnya perut cepat berbunyi. Melayan perut yang semakin rancak berkeroncang, apa kata kita masuk ke dapur dan nikmati rendang daging bersama pulut kuning. Sedap sangat!

    Resipi dari Dapur Tanpa Sempadan ini sememangnya sedap. Terima kasih buat Che Mat Gebu kerana sudi berkongsi resipi rendang daging klasik ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya. Terima kasih...



    RENDANG DAGING KLASIK

    Bahan-Bahan
    • 2 kg daging lembu pejal, dipotong kiub, cuci dan toskan
    • 2 kuntum bunga kunyit, hiris halus'
    • 2 helai daun kunyit, hiris halus
    • 5 helai daun limau purut
    • 2 liter santan ( dari 3 biji kelapa )
    • Air panas secukupnya
    • 5 camca besar penuh kerisik
    • 4 camca besar rempah kari daging Baba's
    • 1 senduk nasi cili kisar
    • 3 keping asam gelugor
    • 2 camca besar hirisan gula melaka
    • Garam secukup rasa

    Bahan-Bahan Kisar Halus
    • 2 biji bawang besar, saiz sederhana
    • 18 biji bawang merah
    • 7 ulas bawang putih
    • 10 biji buah keras
    • 1/2 inci belacan
    • 2 inci kunyit hidup
    • 30 biji cili padi
    • 12 batang serai, hiris halus

    Bahan Tumis
    • 1 batang kayu manis
    • 2 kuntum bunga lawang
    • 8 kuntum bunga cengkih
    • 4 biji buah pelaga
    • 5 biji bawang merah, hiris halus
    • 2 ulas bawang putih, hiris halus

    Cara Membuatnya
    1. Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari, kacau rata hingga sebati. Ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukan rempah kari + bahan kisar halus tadi dan masak hingga terbit minyak dan rempah garing, guna api sederhana dan kacau selalu.
    2. Masukkan daging dan kacau rata. Masak hingga daging kecut. Tuang santan, kacau dan biar mendidih hingga pekat. Masukkan garam ( sedikit dahulu ), kerisik,  asam gelugor dan daun limau purut. Kacau rata dan terus memasak hingga sedikit kering. Kalau masa ini daging masih agak keras, tuang sedikit air panas dan sambung masak, guna api kecil.
    3. Masukkan gula melaka dan sedikit lagi garam. Kacau rata dan masak hingga rendang kering tapi masih lembap. Masuk hirisan bunga dan daun kunyit, gaul rata dan masak lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ketupat, lemang, nasi dan sebagainya.

    CATATAN MAT GEBU :- 
    Jangan letak garam banyak2, dikhuatiri daging akan lambat empuk dan rendang anda akan jadi masin bila ia kering nanti. Satu lagi tips yang mat selalu buat, untuk memastikan rendang anda tahan lama, bekas yang anda guna untuk menyimpan rendang harus kering, bersih dan jika menggunakan periuk, panaskan sekejap periuk tadi, kemudian masukkan rendang. JANGAN tutup rapat periuk berisi rendang panas, biarkan ia renggang sedikit, ini untuk mengelakkan wap air yang terkumpul akan masuk kembali dalam rendang anda dan menyebabkan ia cepat basi. Senduk yang anda guna pun harus kering dan bersih...ok tu saja, sekian terima kasih.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Tuesday, December 1, 2015

    ~ Stir-Fried Beef Claypot Rice Recipe...

    Sheery Dream Cakes | 7:55 AM | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Apa kata, pagi ini terus sahaja kita semak resipi untuk entri kali ini... Tidak boleh banyak coretan sebab hari ini terlalu la sibuknya... Banyak benda hendak diuruskan... In Sha Allah.. Minggu depan bersiaran semula ya.. Jom semak resipinya...


    STIR-FRIED BEEF CLAYPOT RICE
      
    Bahan-Bahan
    • 600 gm daging batang pinang _ dihiris nipis
    • 6 keping cendawan shitake kering _ direndam didalam air panas, dipotong, cuci dan toskan
    • 2 tangkai daun bawang _ dipotong panjang 
    • 1 tangkai cili merah _ buangkan bijinya dan cincang

    Bahan-Bahan A
    • 6 ulas bawang putih _ dicincang
    • 3 inci halia _ dihiris nipis
    • 3 tbsp sos tiram
    • 6 tbsp sos cili
    • Sedikit gula
    • Garam secukup rasa
    • Air secukup kegunaan
    • Minyak masak

    Bahan-Bahan Perap
    • 1 tbsp kicap soya pekat manis Cap Ayam _ Sukatannya bergantung kepada jenama kicap yang digunakan
    • 1 tsp minyak bijan 
    • 1 biji telur 
    • 1 tbsp tepung jagung
    • Secubit baking soda 
    • Garam
    • Gula 

    Cara-Cara
    1. Masukkan hirisan daging ke dalam mangkuk yang sesuai bersama bahan-bahan perap. Kacau rata dan perap selama 30 minit.
    2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng seketika daging yang diperap tadi. Angkat dan toskan. Ketepikan.
    3. Di dalam kuali / periuk yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan halia. Tumis hingga wangi.
    4. Kemudian tambahkan bahan-bahan A, cendawan shitake dan daging yang digoreng tadi. Kacau rata.
    5. Masukkan daun bawang dan cili merah cincang. Kacau rata.
    6. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama nasi. 

    ** NOTE ~ Jika ingin gandingkan bersama Claypot Rice, boleh rujuk caranya di ENTRI INI 




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Monday, November 16, 2015

    ~ Resipi Daging Gulai Kawah...

    Sheery Dream Cakes | 8:56 AM | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Alhamdulillah.. Hari ini dapat lagi bersiaran bersama resipi Daging Gulai Kawah resipi Chef Hanieliza.. Sedapnya daging gulai kawah ni.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipinya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. 






    :: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza _1 Hari 1 Resipi  ( TQ ) 

    DAGING GULAI KAWAH

      
    Bahan A
    • 500 gm daging lembu
    • 2 sudu makan kerisik
    • 2 cawan santan pekat
    • 2 sudu makan gula merah atau gula perang
    • 2 keping asam gelugur
    • 1 sudu makan rempah kari daging
    • Minyak masak
    • Garam secukup rasa
    • Air secukupnya
    Bahan B ( Dikisar )
    • 20 tangkai cili kering
    • 1 sudu teh jintan manis
    • 1 sudu teh jintan putih
    • 7 biji bawang merah
    • 1 labu bawang besar
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 1/2 inci halia
    • 1 inci lengkuas
    Bahan Tumis
    • 1 inci kulit kayu manis
    • 3 kuntum bunga cengkih
    • 2 kuntum bunga lawang
    • 3 biji buah pelaga

    Cara-Cara
    1. Daging dipotong kecil. Kemudian basuh dan toskan.
    2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
    3. Masukkan bahan yang dikisar bersama rempah kari daging. Masakkan sehingga wangi dan pecah minyak.
    4. Masukkan daging dan kacau rata. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau rata.
    5. Apabila sudah pecah minyak, masukkan santan pekat, kerisik, asam gelugur, garam dan gula merah.
    6. Masak sehingga mendidih dan pekat. kacau sekali-sekala.
    7. Tutupkan api dan hidangkan.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Thursday, November 12, 2015

    ~ Resipi Dalca Daging / Kari Sayur Campur Daging...

    Sheery Dream Cakes | 12:00 AM | | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam sejahtera... 

    Hari ini bersiaran bersama resipi Dalca Daging / Kari sayur campur daging kegemaran kami sekeluarga.. Dulu Diana pernah kongsikannya di sini. Cuma dulu Diana guna makanan laut dan hari ini Diana gantikannya dengan daging pula.. Jenis sayuran yang ingin digunakan bolehlah digantikan dengan jenis sayuran kegemaran masing-masing.. Jom tengok resipinya..


    DALCA DAGING
      
    Bahan-Bahan
    • 500 gm daging _ dihiris nipis dan direbus hingga empuk ( jangan buang air rebusan daging )
    • 1 biji terung panjang _ dipotong 1 1/2 inci panjang, dibelah 2 dan belah tengahnya tapi jangan putus
    • 200 gm ubi keledek berwarna oren _ kupas kulitnya dan dipotong kecil
    • 3 tangkai kacang panjang _ dipotong 1 1/2 inci panjang 
    • Kacang dal _ direndam dan rebus hingga lembut ( Diana tidak bubuh )
    • 1 batang serai _ dititik 
    • 1 keping asam gelugur
    • 1/2 tsp jintan manis
    • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
    • 3 1/2 tbsp serbuk kari daging Baba's dicampur dengan sedikit air panas
    • Santan dalam kotak Ayam Brand secukup kegunaan
    • Air secukupnya
    • Garam
    • Gula

    Bahan-Bahan Kisar
    • 3 biji bawang merah 
    • 2 ulas bawang putih
    • 40 gm udang kering _ direndam dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan toskan
    • 1 inci kunyit hidup
    • 1/2 inci lengkuas
    • 1/2 inci halia

    Bahan Tumis
    • 1 batang kayu manis
    • 1 kuntum bunga lawang
    • 2 biji buah pelaga 
    • 1 tangkai daun kari _ Optional 


    Cara-Cara
    1. Panaskan minyak di dalam periuk, tumis bahan tumis hingga wangi.
    2. Kemudian masukkan bahan kisar, jintan manis dan serai. Tumis hingga garing.
    3. Masukkan rempah kari dan tumis hingga pecah minyak.
    4. Masukkan daging bersama air rebusan dan tambahkan air jika perlu.
    5. Seterusnya masukkan ubi keledek dan masak hingga ubi separuh masak.
    6. Masukkan kacang panjang, terung dan kacang dal. Gaul rata dan masak hingga sayuran masak.
    7. Tambahkan asam gelugur, santan, perencah pati ayam, garam dan gula secukup rasa. Biarkan ianya mendidih seketika.
    8. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.

    :: Gambar di versi lepas ::








    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Wednesday, January 7, 2015

    ~ Sup Daging...

    Sheery Dream Cakes | 8:30 AM | | | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

    Alhamdulillah.. Bertemu kita di pagi yang indah ini… Syukur kepada Allah di atas segala nikmatNya… Hari ini dapat bersiaran dengan Sup Daging… Cuma tiada resipi dikongsi bersama ya… Kita cuci mata sahaja dengan gambar sup daging ni.. 


    Sup daging ini sedap dimakan panas-panas.. Resipinya Diana ikut dari Mini Cookbooks " Chef Wan Meat "_ CHEF WAN'S OXTAIL SOUP. Kepada anda yang sudah memiliki buku masakan ni boleh lah mencubanya. Memang sedap!! 










    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Wednesday, October 8, 2014

    ~ P. F. Chang's Mongolian Beef Recipe...

    Sheery Dream Cakes | 10:05 AM | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

    Bila tekak tiba-tiba teringin merasa Mongolian Beef... Kenalah google resipinya kan... Pernah makan Mongolian Beef ini ketika melancong di Beijing tahun lepas sebenarnya.. Itu yang tekak ini teringin lagi merasanya tu.. Terpaksalah memasak sendiri kan...


    Cuma resipi yang Diana cuba ini sedikit berbeza dengan rasa Mongolian Beef yang pernah Diana makan ketika di Beijing tu.. Sedikit sahaja, tidak banyak pun...Tetapi bukan salah resipi tau.. Salah tukang masaknya.. Hehhehee... Bak kata orang.. air tangan itu yang membezakan rasa disetiap masakan yang dimasak kan.. Jenama bahan-bahan yang digunakan juga merupakan salah satu faktor perbezaan rasa masakan yang dimasak itu walaupun resipinya sama.

    Baiklah... Jom kita tengok resipinya...


    :: Sumber ~  Food.com  ( TQ )

    P.F.CHANG'S MONGOLIAN BEEF  

    Ingredients


    • teaspoons vegetable oil
    • 1/2 teaspoon ginger, minced
    • tablespoon garlic, chopped
    • 1/2 cup soy sauce _ ( Diana kurangkan sedikit )
    • 1/2 cup water
    • 3/4 cup dark brown sugar _ ( Diana bubuh secukup rasa )
    • vegetable oil, for frying (about 1 cup)
    • lb flank steak
    • 1/4 cup cornstarch
    • large green onions, sliced on the diagonal into one-inch lengths

      Directions 
      1. Make the sauce by heating 2 tsp of vegetable oil in a medium saucepan over med/low heat.Don't get the oil too hot.
      2. Add ginger and garlic to the pan and quickly add the soy sauce and water before the garlic scorches.
      3. Dissolve the brown sugar in the sauce, then raise the heat to about medium and boil the sauce for 2-3 minutes or until the sauce thickens.Remove it from the heat.
      4. Slice the flank steak against the grain into 1/4" thick bite-size slices ( Tilt the blade of your knife at about a forty five degree angle to the top of the steak so that you get wider cuts ).
      5. Dip the steak pieces into the cornstarch to apply a very thin dusting to both sides of each piece of beef. Let the beef sit for about 10 minutes so that the cornstarch sticks.
      6. As the beef sits, heat up one cup of oil in a wok ( you may also use a skillet for this step as long as the beef will be mostly covered with oil ).
      7. Heat the oil over medium heat until it's nice and hot, but not smoking.
      8. Add the beef to the oil and sauté for just two minutes, or until the beef just begins to darken on the edges.
      9. You don't need a thorough cooking here since the beef is going to go back on the heat later.
      10. Stir the meat around a little so that it cooks evenly. After a couple minutes, use a large slotted spoon to take the meat out and onto paper towels, then pour the oil out of the wok or skillet.
      11. Put the pan back over the heat, dump the meat back into it and simmer for one minute.
      12. Add the sauce, cook for one minute while stirring, then add all the green onions.Cook for one more minute, then remove the beef and onions with tongs or a slotted spoon to a serving plate.
      13. Leave the excess sauce behind in the pan.


      ** NOTE ~ Diana juga bubuh 1 biji bawang besar yang dihiris kasar dan sedikit cili kering goreng bagi membangkitkan rasa pedas di dalam menu ini.


      BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>