Saturday, January 19, 2013

~ Claypot Chicken Rice...


Assalamualaikum dan Salam Sayang ....Ermmm.. Dapur kat rumah nie sudah bercuti memasak yang berat-berat gitu :D... Maka bagaimana pula nasib dapur maya? Terpaksa jugalah bercuti kan.. Atau hanya ada menu ringkas sahaja nanti? Entah lah! Biarkan waktu sahaja yang menentukannya... Ewah!! Ayat tu ha'!! Hehhehehe....




Beberapa hari lepas Diana ada masak Claypot Chicken Rice... Sudah lama tidak masak menu ini.. Teringin pula hendak makan :) Anak-anak Diana pun suka makan Claypot Chicken Rice.. Kalau masak pun berbaloi sebab pasti habis punya.. Hehhehee... Ok lah.. Terus sahajalah kita tengok resipinya ya... 




::  Jika suka pedas.. boleh tambah cili keringnya ya  ::


Bahan²
1 cawan beras wangi _ cuci dan toskan
4 ulas bawang putih _ diketuk dan dicincang
1 inci halia _ dihiris halus
4 tangkai cili kering _ di potong 3
Cili merah _ dicincang
Daun bawang _ dihiris

Bahan² A 
500 gm ayam tanpa kulitnya _ dipotong kecil
1 tsp kicap cair Loon Kee
1 tsp minyak bijan
Serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
 Sedikit gula

Bahan² B 
2 tbsp sos tiram Maggi
2 tbsp sos ikan
1 tbsp kicap pekat Loon Kee
1/4 tsp minyak bijan
Sedikit gula jika perlu
Air secukup kegunaan

Cara²
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan gaul rata. Perap selama 1 jam. 
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumiskan bawang putih dan halia hingga sedikit garing.
  3. Kemudian masukkan cili kering dan tumis lagi seketika. 
  4. Masukkan ayam dan gaul rata. Masak selama 3 minit.
  5. Setelah itu tambahkan air secukupnya dan biarkan ianya mendidih.
  6. Masukkan pula bahan-bahan B dan gaul. Masak sehingga ayam 3/4 masak. Tutupkan api dan asingkan ayam dan kuahnya. Ketepikan.
  7. Masukkan beras dan air secukupnya ( sukatan air seperti memasak nasi biasa ) ke dalam claypot. Tutupkan dengan penutupnya. Masak di atas api sederhana sehingga nasi hampir masak.
  8. Letakkan ayam di atas nasi dan tutupkan penutupnya semula. Teruskan memasak sehingga ayam dan nasi masak.
  9. Tutupkan api dan biarkan selama 3 minit. Jangan buka penutupnya.
  10. Curahkan kuah ayam tadi dan taburkan dengan hirisan daun bawang dan cili merah.
  11. Gaul rata dan hidang.







11 comments:

ummiaisyah said... Reply

sedapnya nasi klepot!!! tak penah masak ni...kalo mkn pon kt foodkot je...kena bli periuk tanah cepat ni !

Gee® said... Reply

waaa...lapaaar

Asyifa Mustaffa said... Reply

sedap2.....suka mkn....tp nak buatnya......m tu besar sngt.....huhuhu.....

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana cayang,

Hmmmm sedapnya....fav kak Nur...mau terduduk bila dpt sepinggan dari diana nie....hehe.

asmah yusof said... Reply

bestnya sis....
mmg fav nieeee....;)

mr.libra said... Reply

perghh..baca sambil telah air liur je nie....kak, kicap loon kee tue..senang ke nak cari??

mori said said... Reply

favourite mori nie.... sedapnya...

faa.rosli said... Reply

pernah makan sekali kat foodcourt tesco...memang sedap!

Lesung Batu said... Reply

salam diana..nyum2 sedapnya..tapi siyes tak penah masak sendiri selalu mkn kat kedai ja.. :)

abesani said... Reply

best......

mrs kayrul said... Reply

menariknya...klu macam nie teringin jer wat sendiri...jimat duit