Wednesday, July 6, 2011

~ Resipi Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 9:52 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Resipi ni amat mudah dan cepat disediakan.. Ringkas namun sedap!! Rasanya semua  orang tau membuat acar timun mentah ni kan… Cuma mungkin lain orang lain cara penyediaannya.. Apa kata kita tengok cara Diana menyediakannya pula










ACAR TIMUN MENTAH


Bahan-Bahan
  • 250 gm timun jepun yang telah dihiris nipis
  • 1 tin nenas kiub 
  • 1/2 biji cili merah _ dihiris halus
  • 1/4 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 1 biji bawang merah _ dihiris halus
  • 2 tbsp air nenas dalam tin
  • 2 tbsp cuka
  • 2 biji cili padi _ dicincang
  • Air gula secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga rata.
  2. Hidang.
** Diana suka simpan acar timun mentah ini di dalam peti sejuk terlebih dahulu sebelum dihidang. 






14 comments:

Deliah's Deli said... Reply

mmg blh pengsan la tgk gambar2 kat sini..u mmg gifted diana! :)

Cheq Sue said... Reply

tak pernah la pulak makan acar tu dengan asi goreng.. :)
** tgk gambar pun dah kenyang!

zanafahmi/PB said... Reply

Assalam..Diana, guna nenas dlm tin? tak pernah buat mcm tu....
cantik2 la gambar Diana ni, bukak kelas photografi la...

Amie said... Reply

telur goreng yang tenggek atas nasi tu....mengancam!

K.Nor said... Reply

sedapnyer set nasi goreng tu.. :)

cik cek said... Reply

Fuyoooo....gambonya cantikla sesgtnya....pandai tulla diana amik gambo berserta ngan prop dan angle nya memang kak cek jatuh cinta....WoW! hebat2...nasi gorengnya tentulah sedapppp....:)

kzai said... Reply

diana..memang terpegun tgk pic disini..rajin diana amik gmbr bhn2..npk sedap set menu..rasa lapor lah plk

noorsafone said... Reply

Set nasi goreng yg sungguh menyelerakan...gambar yg sangat cantik...mintak resepi ayam yg sebelah nasi goreng tu...nampak sedap.

ijayuji said... Reply

Salam kaka cantek! dah tido eak? kita malam2 ni baru free sikit :D jap g nak masuk tido hihihi... kita suke mkn acar timun gini ada nenas, sedap! kalau mkn2 nasi yg berperasa mesti buat acar timun nii tp acar timun kita versi org yg sangat pemalas hihihi.... tgk akaknyer acar ni segan pulak :D

Naz said... Reply

Aik, Kt sini pulak ada acar mentah ni.. Hihihi.. Naz punya dah abis.. Nak yg Diana buatlah..

quinnie said... Reply

diana...saya pun suka makan acar timun ni...nak2 kalau masak nasi minyak or briani...mesti nak ada acar...sungguh cantik telor mu itu..suka makan telor mata kerbau...tang matanya cair2 jek...hehehhe

Gee® said... Reply

wow! cantek...

Anna Qawina said... Reply

tadi dah kenyang..masuk sini tetiba jd lapar balik..cemana nih> sape bersalah..aaahhh

Diana @ Melley Mey said... Reply

deliah's deli ~
hehhehe.. tq del.. ^_^. nie main hentam jer nie buat... :)

cheq sue ~
kalau akak makan acar nie ngan nasi goreng.. akak akan pasti kan nasi goreng tu d masak simple jer.. bubuh telur, garam, perencah pati ayam/bilis, serbuk lada putih dan kicap cair.. baru kena ngan acar tu..

zanafahmi/pb
wsalam zana..
a'aa biasa gitu ler... jarang sekali guna nenas segar tu... ..
terima kasih zana.. heehee.. diana pun lom lg perna masuk kelas gitu.. nak buka pun x layak lg zana.. hihii

amie ~
hehhehe..terima kasih akak.. irfan suka tu akak... n diana suka buat yg kecik2 gitu.. heheh

k.nor ~
hehehe.. akak nor cayang.. jemput ler dtg cnie kita makan ramai2 yer akak.. :)

cik cek ~
terima kasih akak... x der ler cantik sgt akak.. semua nie diana ambil main hentam jer akak..

kzai ~
terima kasih akak...
saja jer diana buat mcm nie akak... senang nak faham bila tgk gambar.. nie semua hasil bincang2 ngan daughter ari tu... :)

noorsafone ~
terima kasih mama... ok dah diana letak resipinya kat atas yer mama... ;)

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang..
apa plak nak segan nie ika.. nie pun akak buat yg senang2 jer pun.. yg susah2 tu akak pun lom reti lg.. hehehe.. nie main masuk jer semua bahan tu... ;)

naz ~
a'aa naz... terliur tgk acar yg naz buat tu ler.. ehhehehe

quinnie ~
sama ler ngan diana.. suka sgt makan acar gini... diana boleh ratah jer gitu.. hehehe.. telur tu bab yg cair2 tu yg buat x tahan tu kan quinnie.. :)

gee ~
terima kasih akak.. :)

anna qawina ~
hehehehe... makanan yg salah tu .. hehehheeh ^_^