Friday, July 8, 2011

~ Resipi Asam Pedas Melaka...

Sheery Dream Cakes | 10:19 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Asam Pedas, salah satu menu yang dikenali di Melaka.. Setiap kali menjejakkan kaki di Melaka, kami tidak ketinggalan untuk menjamu selera dengan lauk ini.. Sememangnya sedap. 

Sekarang Diana boleh memasak sendiri Asam Pedas Melaka resipi dari junjs11Sudah banyak kali Diana memasak menggunakan resipi ini.. Terima kasih kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni.. Izinkan Diana pula berkongsi resipi ni dan mengolah cara penyampaian resipi ni ya.. Terima Kasih...


:: Resipi oleh ~ junjs11@ My Resipi ( TQ )
:: Sumber dari ~ Abg Ady @ Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes ( TQ )



ASAM PEDAS MELAKA


Bahan-Bahan
  • 3 keping ikan tenggiri ( ikan lain pun boleh )
  • Air asam jawa secukupnya
  • 1 biji tomato _ dipotong
  • 5 biji kacang bendi
  • 1 batang serai _ diketuk
  • 1/2 kuntum bunga kantan atau daun kesum secukupnya 
  • Minyak masak
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka

Bahan-Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 10 biji cili kering
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu teh jintan manis 
  • 1 sudu teh jintan putih 
  • 1/4 sudu teh lada hitam
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih

Bahan-Bahan Tumis
  • 1/2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1/4 sudu teh biji sawi
  • 1/4 sudu teh halba
  • 2 tangkai daun kari

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan tumis sehingga wangi.
  2. Kemudian masukkan bahan-bahan kisar dan tumis sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan air asam jawa dan air secukup kegunaan. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 
  4. Setelah mendidih, masukkan ikan, kacang bendi, serai dan bunga kantan. Biarkan sehingga kesemua bahan tadi masak.
  5. Akhir sekali bolehlah dimasukkan tomato.
  6. Tutupkan api dan hidang. 


Gambar di bawah ini antara gambar yang pernah dikongsikan dulu


::  Kacang bendi.. my fav..  ::

:: Bhn² tumis ~ Daun kari, bawang besar, halba dan biji sawi  ::

::  Bhn² kisar ~  halia, bawang merah, bawang putih, cili kering, kunyit hidup  ::

::  Daun kari, bawang besar, biji sawi dan halba d tumis sehingga naik baunya  ::

::  Masukkan bhn² yang telah d kisar  dan tumis sehingga pecah minyak  ::


::  Setelah mendidih.. masukkan ikan, bunga kantan, serai dan kacang bendi  ( Tomato Diana bubuh akhir sekali )  ::



20 comments:

nuwairani ismail said... Reply

wow!!! terasa bau tumisan yg mangi itu...cuti sekolah 2 minggu hari tu berhabis masak asam pedas...teringin pulak nk masak lagi...sedapnye...

Diana @ Melley Mey said... Reply

nuwairani ismail ~
hehehee.. sampai sana yer nani... :). masak asam pedas mmg sedap kan nani... akak n anak2 pun suka makan

CT Delima said... Reply

As'salam Diana

datang malam2 nasib baik kak ct dah kenyang malam ni. kalau tak, dah suh simoan semangkuk asam pedas melaka ni. Memang sedap pernah merasa jugalah kat Melaka tu. Lauk ni nampak pekat dan memang terangkat kalau dapat makan lauk Diana ni.

Cheq Sue said... Reply

wahh... kembang kempis hidung ni ngan bau asam pedas akak ni... tp nak tya... asam pedas ni memang guna daun kari dengan halba ye?

Diana @ Melley Mey said... Reply

ct delima ~
wsalam akak..
hehehee... ^_^
asam pedas melaka mmg terbaik kan akak... diana pun perna makan kat melaka dulu... terus jatuh cinta.. punya ler sedap kan akak.. ;)

cheq sue ~
hehhehe... ^_^
a'aa cheq sue.. dal resipi tu ada halba n daun kari..akak ikut resipi org jer nie.. resipi nie mmg best tau sue.. sedap

ijayuji said... Reply

Salam kakak cantek! dtg malam2 niii :D sedapnyerrrrrrr! kita suke asam pedas! buat pedas2 sedapnyer! pastu kuah dia cicah rotii aarghhhhhh!! lapo tetiba :D

Gee® said... Reply

haloooo....nk mintak sikit asam pedas melaka tu nk cicah roti canai esok... heeeee... mengancam laaa...

Deliah's Deli said... Reply

wow..gambar mnceritakan segalanya! :)

noorsafone said... Reply

Diana...asam pedas...ermmm terliur...Sila amik award kt Storyofmama ya...sudi2kanlah...

Juwita Jamaludin said... Reply

kak diana terpikat la kat gambar2 akak suka tau.. rajin akak ambik gambar semua tu.. suka2..

sedapnya asam pedas ita suka asam pedas tapi belajar makan pun bila duduk melaka..

Maira Anjami said... Reply

salam akak..
suke tgk gambo2 kat blog ni..cantik je n mknn pon nmpk sedap~

ibundo said... Reply

Asam pedas my favourite lah dik. Sebab orang sebelah ni orang melaka kena selalu masak asam pedas.
and.... you never fail to impress me with good beautiful photos..

mama's princess said... Reply

sedap..sedap..sedap.. my fav too:)

Mas said... Reply

sedappnya asam pedas...
peberet mas tu,....

tun_telani said... Reply

sedapnyer asam pedas. tun pun mmg wajib letak bendi tu... kdg2 bendi lg byk dr ikan.punya laa hantu bendi.. hihi

cik cek said... Reply

Pergghhh....sape kalau tgk tak tergoda dan terliur telan2 air liur tak taula kak cek...jelezzzz..he he...jatuh cinta kak cek ngan gambo2nya...nak belajo ngan diana la pas ni...boleh kan...kan...:)

K.Nor said... Reply

perghhh sedapnyer asam pedas...

diana, dtg rumah k.nor amik award ya.. tq :)

Amie said... Reply

jatuh cinta dengan asam pedas melaka tau.... kuahnya berlinang-linang!

Diana @ Melley Mey said... Reply

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang...
selera kita sama yer ika... akak pun suka asam pedas.. cicah roti lg ler sedap kan ika... ;)

gee ~
hi akak... hehehhe... skg dah abis dah akak.. jap yer diana masakkn yg baru lg yer akak.. heehhe

deliah's deli ~
^_^.. hehhee..;)

noorsafone ~
ooo ok mama.. terima kasih.. nnt diana ambil yer mama..

juwita jamaludin ~
terima kasih ita... hehehe.. saja2 jer tu ita..
asam pedas melaka sedap kan ita.. akak pun terus jatuh cinta masa pertama kali makan kat melaka dulu

maira anjami ~
wsalam maira..
terima kasih... ;)

ibundo ~
sma ngan diana gak.. fav diana sejak dulu n kini..
tq ibundo.. ;)

mama'a princess ~
hehehe... sedapkan asam pedas.. ;0

mas ~
selera kita pun sama kan mas.. asam pedas nie mmg fav ramai org kan ;)

tub_telani ~
tu ler kan tun.. akak pun kalau x bubuh bendi tu mmg x seronok makan asam pedas..

cik cek ~
hehhehee.. boleh2.. cuma diana nie langsung x der belajar dlm bidang nie akak.. main hentam jer ambik.. hehehe

k.nor ~
oo ok akak.. terima kasih.. nnt diana ambil yer akak...

amie ~
hehehee.. sedap tau akak asam pedas melaka.. ;)

Jun said... Reply

salam diana..waaahhhh, resipi akak smpai sini..akak pon lama dah x masak ni..x anto kat myr pon lagi la lama, hehehe....terliur plak nampak even dah kenyang dah ni...cantik2 gambo kat blog diana ni..rajin sungguh..