Tuesday, July 26, 2011

~ Ayam Hitam Cili Kering...


Assalamualaikum dan Selamat Pagi semua... Apa habar hari nie? Doa dan harapan Diana moga semuanya sihat hendaknya.. Diana masih lagi selsema.. Demam dah ok dah sikit.. Alhamdulillah... Cuma komen belum lagi sempat d balas dan BW pun hanya sempat sekejap jer semalam... Memang dah tak larat dah semalam.. Maaf sesangat tau.. Harap² lepas nie sempat BW juga.. Insyaallah.. 


Pagi nie Diana nak kongsikan entri tertangguh sebenarnya nie.. Resipi nie Diana ambil dari dapur Akak Ummi cayang.... Memang sedaaap Ayam Hitam Cili Kering nie tau... Lepas tu makan lagi dengan Nasi Minyak Lobak Merah & Terung tu... Memang best!! Suka sesangat dengan resipi Akak ummi nie.. Sedaaap... Semua ahli keluarga Diana pun suka sesangat makan.. Terima kasih kat Akak Ummi kerana sudi berkongsi resipi yang sedaaaaaap nie yer akak... Cuma kan akak... Diana tersilap bubuh daun ketumbar.. Heheheheh... Bila dah siap gambar.. Baru teringat nak tengok balik.. Daun ketumbar ker daun bawang.. Adeeeh!! Memang silap.. Daun bawang ler.. Huhuu.. Nasib baik tak menganggu kesedapannya tu .. Masih lagi sedaaaaaap.. Hehhehee... Nasib baik kan akak.. hihiii.. Izinkan Diana pula kongsikan resipi yang sedaaap nie kat dapur Diana yer akak... Terima kasih akak... Muahssssss 1000x!!! ;) ❤ 


:: Resipi oleh ~ Akak Ummi @ Home Sweet Home ( TQ )

Bhn²
4 ketul peha ayam ( bole jugak guna semua bahagian lain pun )
2 labu bawang besar - didadu kecil
10 tangkai cili kering - dikerat-kerat serong
3 ulas bawang putih - ditumbuk
2 inci halia - ditumbuk
1 inci kunyit hidup - ditumbuk
2 batang serai - dititik
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar rempah daging
2 biji ubi kentang - dipotong kecil dan digoreng dahulu.
Sedikit air ( jika terlalu pekat, tambah )
Garam secukup rasa
Gula ( optional )
Daun bawang untuk tabur _ Diana tabur daun ketumbar ( Kes tersilap tabur nie. hehehe )

Bhn² Sos
4 sudu besar kicap pekat ABC
2 sudu besar kicap manis Kipas Udang
2 sudu besar kicap masin Kipas Udang
2 sudu bear sos tiram
2 sudu besar sos cili Thai
2 sudu besar madu
2 sudu teh cuka makan

Cara²
  1. Ayam digaul dengan garam dan serbuk kunyit dan perap sekejap. Kemudian goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng pula ubi kentang, angkat dan ketepikan.
  3. Buang sedikit minyak dan tinggalkan lebih kurang 4 sudu besar dan tumis bawang, bahan tumbuk, cili kering dan serai hingga naik bau.
  4. Masukkan cili kisar dan rempah, kacau lagi.
  5. Masukkan air dan kacau sekejap.
  6. Masukkan ayam dan kacau balik biar mesra sekejap.
  7. Masukkan semua bahan sos dan masak atas api perlahan. Balik-balikkan biar bahan bergaul sebati dengan ayam.
  8. Masukkan garam dan seimbangkan rasa. Tambah apa yang perlu ikut tekak (*bole jgk letak sedikit gula)
  9. Akhir sekali masukkan kentang dan gaul rata. Tutup api dan tabur daun bawang. Hidangkan.. SELAMAT MENCUBA...!

25 comments:

Mas said... Reply

mas suka resepi2 ayam gini...
sedappnya tengok....
masuk list lagi..

Nurul said... Reply

Salam, K Diana...
Ciannya dia, selsema lagi... Harap cepat sembuh... :)
Nampak sedapppp ayam tu.... Nurul pun suka ayam masak jenis2 camni...

Amie said... Reply

Diana,

mengancam betul ayam tu... hitam manis berkilat2!

jom kita buka restoran.... tapi Kak Amie nak bahagian chasier ye... he he hehhh,

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

Assalam Diana..
akak pun ada simpan resepi kak ummi ni.. tak terbuat lagi sebab takde kicap pekat ABC tu.. hehee.. ada beza ke Diana kicap tu dengan kicap pekat yg biasa tu?

memang nampak sedap.. suami akak suka lauk yg letak cili kering potong2.. cili kering tu siap dia kunyah2 bersama nasi.. biasanya masakan chinese selalu letak cili kering potong2 kan Diana..?

Diana @ Melley Mey said... Reply

mas ~
mmg sedap resipi akak ummi nie mas.. nnt mas cuba ler yer

nurul ~
wsalam nurul..
terima kasih nurul... :)
mmg sedap ayam nie nurul... akak pun sama gak mmg suka ayam masak gini.. sedaap

amie ~
hehehehe... boleh2 akak... hehehehhee...

madihaa a.k.a ratna ~
wsalam akak..
ermmm.. bagi diana mmg ada perbezaannya akak.. tapi x tau ler ngan org lain.. kicap ABC nie mmg sedap.. tu yg suka rasanya tu...

wah kunyah cili kering ker akak.... x pedas ker.. :)
a'aa akak... masakan chinese mmg banyak gunakan cili kering potong2 gini...

ady said... Reply

as-salam diana
Nampak sedaaap jer resepi ni diana..
sedap dimakan dgn nasi panas2 ni.. hitam pun hitam lah.. masuk list dulu nanti blh cuba..

CT Delima said... Reply

as'salam Diana

Semoga Diana cepat sembuh dr selsema ni ya. kak ct pun dah mula tanda2 sakit tekak dan batuk2 sikit. biasalah kalau dah jerebu kurang pulak minum air inilah dapatnya..hihihi

menu yang nampak sedap dah ni. kena sesuaikan dengan nasilah ya. kalau nasi putih pun okey gak ya Diana :). selalu lauk2 macam ni kalau buat untuk berbuka pun boleh tahan juga. amik resipi simpan dulu..TQ Diana cayangg!

Ummi said... Reply

Dianaaaaaaaa...nak rasa, jadi ke tak? Hehehe..tp tengok ayam tu mmg likat jek, tangkap leleh..hehe... Thanks sudi try resepi sempoi seposen akak tuuu... :)

Gee® said... Reply

Diana ni kalau masak ayam memang terror punya... nk nangis tengok tau...dengan kaler yg merah menyala, pinggan mangkuk yg comey2 dan gaya persembahan yg menarik... fuiyo!!

Ladymeen said... Reply

Salam kak... Menarik dan best best la resepi dlm blog akak ni.. Saya suka tengok .. Izinkan saya mencuba resepi2 dalam ni yer... Tq so much ;)

Mama Hawa/Mama Nani said... Reply

Salam Diana..
Mama suka drg sini tgk gmbr2 mskkan Diana lah :) Ayam hitam cili kering berkilat berposing lagi yg peha tuh..menggancam u...ki3x

Zaliedana said... Reply

Assalam kak diana,ala siannya xbek lagi selsema yer..Sakit2 pon masakan n pic mmg mantop kak..Sedap n berkilat jer tgk ayam akak..Harap akak cepat sembuh ya..

Anna Qawina said... Reply

makaiii..ni kalau dapat hidu bau ayam tu pun dah kenyang..hihi../
selamat menyambut Ramadha yer..:)

che'iza said... Reply

Diana... kalo ko buh daun-daunan ttp sedap.... Mehlah hantaq sepinggan sini....

Ayu said... Reply

Assalam diana,
wah ni confirm dah habis..akak telan air liur ajelah nampaknya..sedap lauk ayam kena dengan ansi tomato ..slurps..

nOOrsha said... Reply

salam kak.. nampak sedaappp sgt lauk pauk akak nih.... ape rasianya.. kongsi la sket..rehehe

Yana Shaiful said... Reply

Salam Kak Diana..xsihat lg kee.. moga akak cepat sembuh yee :=)

sedapnya tgk ayam nii..ok jgk mkn utk bebuka puasa nnt :=)

anymz said... Reply

salam diana,nampak sedap ayam tu.nampak sgt sticky dan brselera nampaknya..tak sehat ke diana?.semoga cepat sembuh ya..

Juwita Jamaludin said... Reply

salam kak diana .. sedapnya nampak suka ita menu2 gini.. nanti leh try.. banyak dah masuk list menu2 akak ni tak terbuat2 plak

Diana @ Melley Mey said... Reply

ady ~
wsalam abg ady..
mmg sedap resipi akak ummi nie abg ady.. cuba ler.. sedaap.. ;)

ct delima ~
wsalam akak ct..
terima kasih akak... hari nie dah sihat dah.. Alhamdulillah... n moga akak ct pun sihat2 selalu hendaknya.. Amin..
mmg sedap resipi nie akak... nasi putih pun kalau d gandingkan ngan ayam nie sedap nie.. ur wcme akak ct cayang.. :)

ummi ~
heheheh.. macam ner akak? ok x? jadi ler kan.. ehhehehehe.. sama2 akak n terima kasih gak sudi kongsi resipi sedap nie... :)

gee ~
hehhehe.. x der ler akak...:)
terima kasih akak ;)

ladymeen ~
wsalam...
terima kasih.. yer sila ler mencuba.. terima kasih sekali lagi kerana sudi singgah kat blog akak nie.. :)

mama hawa/mama nani ~
wsalam akak..
terima kasih mama.. ;)hehhehe...

zaliedana ~
wsalam ct..
Alhamdulillah hari nie ok dah akak... Terima kasih ct..

anna qawina ~
hehhehee... terima kasih anna.. selamat menyambut ramadan juga yer anna..

che'iza ~
hehheheh... jap yer diana antar sepinggan.. poslaju gitu.. hehee

ayu ~
wsalam akak...
a'aa akak dah abis dah.. heheheh.. mmg sedap ayam nie akak... ;)

noorsha ~
wsalam sha...
terima kasih... ermm mana der rahsia sha... heheheh.. kalau bab2 gambar tu akak x guna dslr.. akak x reti nak guna.. heheheh..

yana shaiful ~
wsalam yana..
Alhamdulillah... hari nie akak dah sembuh... terima kasih yana..
kalau makan time berbuka puasa nie mmg sedap nie kan yana...

anymz ~
wsalam akak...
mmg sedap ayam nie akak... resipi akak ummi nie mmg best!
Alhamdulillah akak... hari nie dah sembuh dah.. terima kasih akak..

juwita jamaludin ~
wsalam ita...
akak pun sama ita.. menu2 gini mmg sedap... :) suka sesangat

mela said... Reply

fuh..yang ni pun sodap..bahan-bahan pun leh dapat di sekeliling ja.bestlaa..

Sue @ Nenie said... Reply

Salam Kak Diana...Sedapnya buat makan tgh hari ni....Perut kenyang pun boleh jadi lapar lagi

ijayuji said... Reply

waaaaahhhhh! kita suke makan nasi2 gini lauk2 giniii tp yg tak bestnyer kita pun kesedapan menambah nasikkk! uuuwaaaa...bdn kita dah bulat niiiiii :-(

Anonymous said... Reply

Salam,

Rempah daging tu rempah kari daging ke?

Diana @ Melley Mey said... Reply

@Anonymous
salam.. yer rempah kari daging