Friday, July 1, 2011

~ Daging Kandar...

Diana @ Melley Mey | 9:58 AM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Pagi nie Diana nak sajikan dengan lauk semalam ... Heehee... Daging Kandar nie memang sedaaaap woooorr... Semua ahli keluarga Diana memang suka makan.... Irfan lagi ler kan... Siap tambah 2 kali gitu... dan pesan kat mummy dia nie.. Nanti masak lagi daging kandar yang sedap nie... Hehehehe... 


Dah ramai dah yang sudah mencuba resipi nie kan... Pernah tengok kat dapur IzahMasHanaAkak YatieAkak MadihaaAkak NorSue dan ramai lagi kan... Diana baru ler semalam dapat mencuba... Asyik ketinggalan jer Diana nie kan... Rugi juga lewat mencuba sebab sedaaaap sesangat resipi nie... Memang terbaik gitu... Daughter suka makan bersama roti.. Irfan dan Yong pula suka makan bersama nasi putih... Makan bersama apa² pun pasti sedaaap!! Jom tengok resipinya.. Izinkan Diana pula kongsikan resipi yang sedap nie kat dapur Diana yer... Terima kasih..  

::  Semalam blackout.. Jadi Diana tumbuk jer  ::



:: Resipi asal oleh ~ Akak Asma @ My Resipi ( TQ )
:: C&P dari ~ Izah @ Izah Muffin Lover ( TQ )

Bhn² ( 6 orang )
1/2 kg daging 
6 ulas bawang putih ( tumbuk / blend ) 
1 inci halia ( tumbuk / blend ) 
2 sudu besar kicap pekat maggi
2 sudu besar sos tomato    
2 sudu besar sos cili 
2 pkt serbuk kari daging babas ( 1 1/2 pun boleh ) 
1 labu bawang besar ( dimayang ) 
1 ulas bawang putih ( dimayang ) 
Kulit kayu manis dan bunga lawang  
Sedikit daun kari  
Garam
Perasa

Cara²
  1. Daging dibersihkan hiris dan direbus ( simpan air rebusan )
  2. Tumiskan bawang besar, bawang putih, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.
  3. Masukkan bawang putih dan halia yang ditumbuk halus dan juga daun kari.
  4. Kemudian masukkan campuran rempah tadi ( kicap pekat, sos dan serbuk kari ). kacau sebati.
  5. Bila dah sebati kuah masukkan daging dan air rebusan daging.
  6. Masukkan garam dan perasa. Kacau lagi.
  7. Perasakan dan masak lah sehingga kuah menjadi pekat.
  8. Sesuai dimakan dengan nasi dan roti.

24 comments:

cik cek said... Reply

WoW!...gambo cantik...rasanya mesti sedap ni kan Diana....makan ngan nasi beriani ....emmmmm...kena sangatlah....serasiiii....

Diana @ Melley Mey said... Reply

cik cek..
terima kasih... a'aa makan ngan apa jer rasanya pasti sedap nie .. makan ngan nasi putih dah sedaaap .. lagi ler sedap kalau d makan ngan nasi beriani kan.. :)

nuwairani ismail said... Reply

wah! rasanya lagi sedap tumbuk la kot drpp mesin. cume penat sikit jela. best2! nmpk pekat kuahnye..

Diana @ Melley Mey said... Reply

nuwairani ismail ~
a'aa ler kan.. akak tumbuk jer tu.. punnn sedap... memang terbaik..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Reply

salam Diana..wui!!sedapnya daging masak camtu..leh try nie.Tp kena beli daging dulu..hihi
makasih singgh blog atie yer...

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam atie..
resipi nie memang sedap atie... berbaloi mencubanya tau... terima kasih juga sudi singgah kat dapur diana yer... ;)

CT Delima said... Reply

As'salam Diana

kak ct suka tengo pic lesung tumbuk tu sangat cantik. nampak keaslian dan yang penting kesedapan menumbuk lagi terasa berbanding yang diblend kan.

Kak ct tak pernah lagi masak daging kandar ni. selalu makan jer kat luar sebab tak rajin..hihihi.

Gee® said... Reply

Sedapnya Diana...mesti Irfan makan kat taman mini depan rumah kan sambil santai2 ambil angin sambil... ermmm nyamannya.... len kali tapaw la untuk untie sikit yer...

Cheq Sue said... Reply

bila nampak daging kandar ni...teringin pulak nak try...tapi kemain susah nak dapatkan stok daging kat sini

Zack Zachoes said... Reply

sedapnya.. kebetulan ada keluarkn daging dr freezer. hehe, boleh la buat lauk daging kandar utk tengahari ni ;)

tun_telani said... Reply

sedapnyer daging kandar.. laa, lauk semalam ek? baru bercita2 nk gi tumpang makan. hehe

DJ Dayang said... Reply

waduhh! terliuk nengok daging kandar mu iteww...akak baru jer cadang nk buat ayam kandar sat lagi...guna resepi yg sama. sedap bangat!...

diana, meh rasa sket daging kandar nih...lapo lah akak...heheh

Ayu said... Reply

assalam diana,
daging kandar memang sedap..akak pun suka dengan rasa kemamakannya heheh..dah lama tak buat..sedap nampak dian punay lauk nilah!!! gamabr2 semua cun2 belaka..

quinnie said... Reply

kita pun penah buat daging nih...sedap ada rasa remoah kari tuh...rasa nak terus ngap je bila tengok daging kat chopstick tuh...heheheheh

Anna Qawina said... Reply

lauk semalam ke? harini dah habis? ingat nak tapau sikit..hehe

Nurul said... Reply

sedappnya daging kandar tuuu... lagi2 daging yng kat chopstick tu... nak ckit? hehe ;D

Amie said... Reply

Assalam Diana,
sesekali gunakan lesung berpeluh2 jugakan... hasilnya pun tentulah lebih puashati sbb kena kuar lebih tenaga ye...

anymz said... Reply

nanti boleh buat daging masak macam ni makan dgn nasi ketumbar tu kan diana?..

ady said... Reply

as-salam Diana
nampak sedap sungguh daging kandar tu diana..menyelerakan..kalau daging kambing lagi sedap kan lauk ni..sedap dimakan dgn roti atau cepati daging kandar ni diana..masuk list dulu.. tq

Sonia (Nasi Lemak Lover) said... Reply

Nampak sedap sangat!

Mama Hawa/Mama Nani said... Reply

Salam Diana..
wow!! dapur diana dah sampai..mama blm terbuat2 lagi..asyik miss jer...hehehe tapi kan nmpk cam sedap jer... hissshhhh ngences lah :P

ijayuji said... Reply

Salam kakak manissss! daging kandar ada lagi tak kak? kita hari ni tak makan baru ni td makan sbb gigil2 kaki hihihi... Nmpk daging akak ni sedaplah pulak tp stok daging kita tggl sikit lah pulak sbb nak kuar2 mmg tak de mood betullah, nak tumpang tido umah akak tau! hihihi....

Juwita Jamaludin said... Reply

salam kak diana sedapnya nampak daging tu ita pun pernah buat dulu. sedap2 masak pun mudah... bila nak buat lagi ni

Diana @ Melley Mey said... Reply

ct delima ~
wsalam akak...
terima kasih akak...:)
a'aa kan akak.. betul tu.. lagi sedap d tumbuk kan akak... ;)
oo yer ker akak.. kena cepat2 mencuba resipi nie akak.. sedap tau... heheheh

gee ~
heeheee... betul2.. Irfan suka makan daging nie... bertmbh2 lg dia... :) boleh2 kata irfan... nnt mummy masak yg baru lg yer aunty.. ;)

cheq sue ~
ooo kat sana susah nak dpt kan stck daging yer... huhuuu... x per2.. nnt bila dah dapat stck daging boleh ler mencuba resipi nie kan.. barbaloi mencubanya.. sedap

zack zachoes ~
hehhehe... dah masak x nie? sedap kan daging nie.. ^_^

tun_ telani ~
a'aa tun... hehehe.. x per nnt akak masakkn yg baru lg yer... kita makan ramai2.. :)

dj dayang ~
ooo yer ker akak... sedapkan resipi nie akak... suka sesangat... guna ayam mesti sedap gak kan akak.. lain kali diana pun nak guna ayam gak...

ayu ~
wsalam akak...
terima kasih akak.. :).
a'aa kan akak... daging nie mmg sedap.. rugi diana lambat mencubanya..

quinnie ~
heehhee... sedapkan daging nie... mesti nak buat lg suatu hari nnt.. :)

anna qawina ~
a'aa ... dah abis dah.. tp x per nnt masak lg yg baru kan... boleh tapau banyak pun x per.. hehehe

nurul ~
hehhee..boleh2... kena masak yg baru nie.. jap yer.. heheheh

amie ~
wsalam akak...
tu ler kan akak... penat namun hasilnya mmg puas ati sesgt... ;)

anymz ~
nasi ketumbar tu diana belum lg perna merasa.. teringin gak nak buat nnt tegk akak buat tu tau.. nmpk sedap tuu.. kalau mkn ngan daging nie mesti best kan akak..

ady ~
wsalam abg ady..
ur wcme... a'aa.. sedap abg ady... makan ngan roti mmg best... ;)

sonia (nasi lemak lover)~
terima kasih sonia... resipi nie mmg sedap n barbaloi mencubanya..:)

mama hawa/mama nani ~
wsalam mama..
sedap2... mama kena cepat2 buat tau mama... hehehe... diana pun baru jer buat nie.. terus jatuh cinta gitu.. hehehe

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang..
bole2... tumpang lama2 pun boleh ika cayang... heheheh..daging nie dah licin dah tp akak buat yg baru yer nnt... hehhee.. ermm.. knp tu kai gigil2 cayang...

juwita jamaludin ~
wsalam ita.. kan.. mmg sedap daging nie kan ita.. akak pun nak buat lg suatu hari nnt... :)